33
Is verdubbeling energiedichtheid
accutechnologie in trucks
doorbraak of inhaalslag?
TEKST / Bert Roozendaal
>
H
et was een klein persbericht afgelopen
jaar. ‘DAF verdubbelt de actieradius van
zijn elektrische CF bij een in volume
gelijkblijvend batterijpakket’. Daarmee komt
DAF qua actieradius in één keer langszij de
truckfabrikanten Volvo en Renault. De huidige elektrische
DAF CF had een range van 100 km waar de elektrische trucks
van Volvo/Renault tot 250 km konden komen. Wel gaat de
vergelijking een beetje mank omdat de onderhuids identieke
BEV (Battery Electric Vehicle) van Volvo en Renault een
bakwagen is met meer dan genoeg ruimte langs het chassis
voor heel veel batterijen. DAF bouwt het pakket op een trekker.
Dat wordt veelal even vergeten.
Energiedichtheid verdubbeld
Dat neemt niet weg dat de alweer derde generatie elektri-
sche DAF CF trekker met nu meer dan 200 km ook plotseling
de dubbele range krijgt. En dat bij een zelfde volume van
het batterijpakket dat óók nog eens 700 kg lichter geworden
is. Aan een trekker is dat veel. Anders gezegd is hierdoor de
energiedichtheid per Wh/liter verdubbeld en per Wh/kg zelfs
meer dan verdrievoudigd. Heeft DAF hier toch een doorbraak
op batterijgebied bereikt? Of monteerde men tot nu toe ver-
edelde Witte Kat batterijen?
Om met dat laatste te beginnen: nee. En helaas moeten
we daar meteen aan toevoegen dat ook de eerste vraag door
DAF met nee beantwoord wordt. Bij de derde generatie DAF
BEV’s is de gemaakte sprong voor 100 procent het resultaat
van een heel andere batterijtechnologie dan bijvoorbeeld de
Volvogroep, Mercedes-Benz of Tesla gebruikt. DAF is namelijk
de eerste die op een truck batterijen met een lithium ijzerfos-
faat kathode (LiFePo4) toepast in combinatie met een anode
van grafiet. En dat is binnen de groep cellen met een vloeibaar
elektrolyt state-of-the-art.
Klanten willen snelladen
“Onze eerste generatie was een VDL/DAF BEV. Die had al
een vorm van NMC techniek (nikkel mangaan kobaltoxide) en
was al volledig geconditioneerd. Als anode gebruikten we gra-
De batterij blijft de komende jaren nog steeds het duurste onderdeel van een BEV. Niet
massaproductie maar goedkopere materialen moeten daar verandering in brengen (FOTO: BERT
ROOZENDAAL)
DAF test met een
100% elektrische
vuilnisophaalwagen
de combinatie
van een compact
batterijpakket met
snelladen (FOTO: DAF)
Hier de forse watergekoelde elektromotor van de DAF CF Electric die zijn actieradius verdubbelde door toepassing van een ander type batterij (FOTO: DAF)
32-33-34-35_daf.indd 33 01-02-21 13:16