AANDRIJFTECHNIEK | februari 202130
Nauwkeurig aandrijven van
conventioneel naar holle as
Diverse toepassingen vragen om een aandrijving met een centrale opening
om bijvoorbeeld licht, kabels of componenten doorheen te kunnen
leiden. Goede voorbeelden zijn toepassingen in de optica en fotonica voor
systemen voor lasergeleiding, maar ook in de automatisering en robotica
voor halfgeleideraansturing. Tot voor kort leidde dit in conventionele
aandrijfsystemen altijd tot compromissen. De holle assen waren vaak
relatief klein, de aandrijvingen langzaam of zwaar, of de mechanische
integratie was arbeidsintensief. De nieuwe zogenaamde ringmotor
van FAULHABER biedt nu een veelbelovend alternatief. Met een grote
openingsdiameter van 40 mm en moderne stappenmotortechnologie levert
deze aandrijving een uitgebalanceerde combinatie van snelheid en koppel,
bij een laag gewicht en een kleine omvang.
Aandrijvingen met een centrale opening zijn te vinden in optica en fotonica-machines, maar ook in de automatisering en robotica voor halfgeleideraansturing
E
r zijn veel aandrijftechnieken en
oplossingen die algemeen geschikt
zijn voor toepassingen die vragen om
een centrale opening. In de praktijk
heeft iedere variant echter zijn eigen
nadelen. Bij hybride stappenmotoren bijvoorbeeld
is de diameter van de holle as door de benodigde
kopervulfactor of de magneetgaffel meestal
beperkt tot zo’n 10 tot 12 mm. Bij koppelmotoren
laat het meerpolige ontwerp grotere openingen toe,
maar door de grote bewegende massa zijn hogere
toerentallen niet haalbaar. Bovendien zijn ze relatief
duur en vaak lastig in te bouwen.
Draaitafel niet ideaal
Daarom maken veel toepassingen gebruik
van draaitafels met een centrale opening, die
worden aangedreven door een ‘standaard’ motor.
Maar voor dat soort constructies zijn versnellin-
gen en complexe mechanica vereist. De speling
die daar onvermijdelijk uit voortvloeit, moet met
uitgebreide maatregelen worden gecompenseerd
voordat dit type motor kan worden gebruikt in
zeer nauwkeurige toepassingen. Hierdoor wordt
de systeemintegratie significant ingewikkelder.
Bovendien bevatten deze aandrijfoplossingen veel
onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage, waar-
TEKST / FOTO’S / Faulhaber
30-31_faulhaber.indd 30 01-02-21 13:15