Pagina 28 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | februari 202128
B
osch Rexroth leverde naast de hardware
(de aandrijving vanaf de diesel tot en met
de lier) ook de software om de installaties
aan te sturen. Daarmee is het TUG 2.1-project een
totaalproject. Damen Song Cam Shipyard bouwt
sleepboten voor klanten, die de sleepboten op
hun beurt inzetten om grote zeeschepen te
assisteren met manoeuvreren in havens zoals
het afmeren en ontmeren. “Je kunt je voorstellen
dat daar reusachtige krachten bij vrijkomen. De
piekbelasting kan echt enorm zijn,” aldus Stijn
Vandenboer, software engineer bij Bosch Rexroth.
Radiale plunjermotoren
Damen Shipyards is dus gebaat bij betrouw-
bare sleeplieren, voorzien van een krachtige aan-
drijving. Senior designer André de Bie van Damen
Shipyards. “In een sleepboot moet alles kloppen,”
stelt hij. “Je praat over een boot die 85 ton bollard
pull moet leveren. Met zulke prestaties zoek je
altijd naar het beste van het beste, maar uiter-
aard moet ook de prijs kloppen om competitief in
de markt te zijn. De Hägglunds-motoren voldoen
aan allebei die verwachtingen. Ze zijn mooi com-
pact en leveren een hoog koppel en vermogen.
Bovendien is de aandrijving direct op de lieras,
tandwieloverbrenging is niet nodig.”
Matthijs Simons, application engineer bij
Bosch Rexroth, bevestigt de omschrijving van De
Bie. “De Hägglunds radiale plunjermotoren zijn
om meerdere redenen uniek. Door de tandwielloze
aandrijving is er veel minder sprake van traagheid
en drijf je de lier aan met minimale mechanische
verliezen. Ook de opvang van schokbelasting is
beter en bovendien zijn er, door het ontbreken
van een tandwielkast, veel minder onderdelen die
aan slijtage onderhevig zijn.”
Actief hydraulisch systeem
“Wat ook een rol speelt, is de dubbele functie
van de motor,” vertelt De Bie. “Hij is heel geschikt
voor het aandrijven van de lier, maar we gebrui-
ken hem ook om af te remmen. Onze sleepboten
opereren ook in golfslag. Stel je voor dat het te
assisteren schip naar boven wordt gestuwd en
de sleepboot juist naar beneden, of andersom.
Door de enorme kracht zou de tros kunnen breken,
maar dankzij het actieve hydraulische systeem
blijft de tros op spanning. En als die spanning te
hoog wordt, viert de lier gecontroleerd uit. Ook
hier speelt de hydraulische aandrijving direct op
de as een rol: de motoren reageren snel op een
verandering in de aandrijving.”
Remote commissioning
Normaal gesproken reizen de engineers van
Bosch Rexroth met hun installaties mee om ter
plekke de assemblage te begeleiden. Maar door
Covid-19 ging er een streep door die strategie.
Remote commissioning is het nieuwe sleutel-
woord. “De afbouw van live begeleiding was al
een actueel thema,” vertelt Vandenboer. “Door
corona is dat traject in een stroomversnelling
geraakt. Spannend, maar aan de andere kant: we
zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat we er alle
vertrouwen in hadden.”
Vandenboer en Simons assisteerden bij de
assemblage van de hydraulische installaties, die
volgens hen als Legostenen in elkaar passen.
“Maar dan nog waren we steeds nauw betrok-
ken,” vult Vandenboer aan. “We begeleidden de
engineers per telefoon en via WhatsApp of Skype.
En we konden via de PLC verbinding maken met
de besturing op het schip.”
Goedkeuring uit Vietnam
We steken even over naar de andere kant
van de wereld, naar de havens van Hai Phong.
Daar is Phong Vu als commissioning & sea trial
manager namens Damen Song Cam Shipyard
verantwoordelijk voor de installatie. Hij is
Hier is goed te zien hoe compact de Hägglunds-motoren zijn
De Hägglunds radiale plunjermotoren hebben een tandwielloze aandrijving en minimale mechanische verliezen
(FOTO: BOSCH REXROTH)
26-27-28-29_boschrexroth.indd 28 01-02-21 13:15