Pagina 23 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2021

gen voor bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf heeft een
order aangekondigd voor de serieproductie van
elektromotoren met wave winding technologie,
een technologie die een hoge vermogensdichtheid
en voordelen bij de assemblage biedt.
Zoals vorig jaar gemeld, heeft Schaeffler een
recordorder voor dedicated hybride aandrijvingen
binnengehaald. Vanaf 2024 zal het bedrijf een
complete aandrijving leveren bestaande uit twee
elektromotoren en transmissie met geïntegreerde
vermogenselektronica. Een systeemvermogen van
120 kW biedt sportwagenachtige prestaties bij een
laag brandstofverbruik. “We boeken uitstekende
vooruitgang,” aldus Dr. Jochen Schröder, hoofd
van de business unit E-Mobility. “Ons modulaire
productportfolio stelt ons in staat om op maat
gemaakte serieproductieoplossingen aan te bieden
die voldoen aan alle eisen van de klant.”
Waterstof en elektromotoren
In september kondigde Schaeffler een forse
reorganisatie aan. Niet alleen gingen er duizenden
banen verloren, maar het bedrijf presenteerde ook
waar het heen wil in de toekomst. Zo zijn de plan-
nen voor Herzogenaurach, de wereldwijde hoofd-
vestiging van de Schaeffler Groep, gericht op de
oprichting van een ultramodern centraal laborato-
rium en de vestiging van een competence center
voor waterstoftechnologie. De locatie in Bühl, waar
de Automotive OEM-divisie van het bedrijf geves-
tigd is, zal worden ontwikkeld tot een competence
center voor e-mobility-oplossingen en de massa-
productie van elektromotoren. Als onderdeel van
dit proces zal Bühl vijfhonderd extra banen krijgen
die, volgens de oorspronkelijke plannen van het
bedrijf, in eerste instantie waren gereserveerd voor
de Szombathely-locatie in Hongarije.
Innovatiecentrum Industrie 4.0
In Schweinfurt, de hoofdzetel van de industriële
divisie van de groep, is Schaeffler van plan om de
productieprocessen voor conventionele lagerpro-
ducten met een middelgrote en grote diameter te
consolideren en te clusteren, waardoor de capaci-
teit van deze locatie aanzienlijk wordt versterkt. De
maatregelen zullen ook de belangrijkste ontwik-
kelingsactiviteiten van de Industrial Division op
belangrijke gebieden van de toekomstige techno-
logie, zoals robotica, versterken. Het bedrijf is ook
van plan om een innovatiecentrum voor Industrie
4.0-technologieën voor de hele groep op te richten
en zijn activiteiten op het gebied van gespeciali-
seerde luchtvaartproducten uit te breiden. <
www.schaeffler.com
Schaeffler levert technologieën voor diverse geëlektrificeerde aandrijflijnen, nu start het bedrijf met massaproductie
Voor de elektrische aandrijflijn van de Audi e-Tron levert Schaeffler de transmissies links en rechts (FOTO: AUDI)
Deze dedicated hybride aandrijving bestaat uit twee
elektromotoren en transmissie met geïntegreerde
vermogenselektronica
Schaeffler coaxiale elektrische as-overbrenging met
de vereiste overbrengingsverhouding op de vooras.
De coaxiale elektrische asoverbrenging leverde
Schaeffler in 2020 de prestigieuze PACE Award op,
die door de industrie wereldwijd als keurmerk
voor succesvolle autoprojecten wordt beschouwd.
Schaeffler heeft ook meerdere orders binnenge-
haald voor haar complete ‘3-in-1 elektrische aan-
drijvingen’, die de elektromotor, transmissie en
vermogenselektronica in één systeem combineren.
Het gaat hierbij om high-performance elektrische
assen met een hoge vermogensdichtheid.
‘Begrip van de aandrijflijn’
“Wij hebben ons met succes omgevormd tot
een leverancier van aandrijfsystemen voor duur-
zame elektrische mobiliteitsoplossingen. Daarmee
hebben we ons gevestigd als betrouwbare part-
ner voor onze klanten,” aldus Matthias Zink,
CEO Automotive Technologies bij Schaeffler AG.
Schaeffler onderscheidt zich met name door haar
knowhow op componenten- en systeemniveau.
“Wij houden ons al meer dan 20 jaar bezig met
elektrische mobiliteit en begrijpen de eisen aan de
aandrijflijn. Ons innovatievermogen als toeleveran-
cier voor de automobielindustrie en onze sterke
industriële vaardigheden maken ons tot gedegen
businesspartner voor onze klanten.”
Dit jaar start de massaproductie van hybride
modules, hybride aandrijfeenheden en volledig
elektrische as-aandrijvingen. De basis van de
Schaeffler elektromotorenproductie is een modu-
lair, sterk geïntegreerd technologieplatform. De
expertise van het bedrijf op het gebied van pro-
ductie en technologie van alle componenten van
elektrische aandrijfsystemen is de sleutel tot de
succesvolle industrialisatie van producten die zowel
technologisch geavanceerd als winstgevend zijn.
Heavy-duty en hybride aandrijvingen
Naast een reeks serieproductieorders voor
elektromotoren in de personenautosector, heeft
Schaeffler onlangs een nieuwe mijlpaal bereikt
door haar intrede in het segment van toepassin-
23
Een as-transmissie
zorgt voor optimale
krachtoverbrenging van de
elektromotor naar de wielen
22-23_schaeffler.indd 23 01-02-21 13:12