AANDRIJFTECHNIEK | februari 202120
af en een multidimensionale productieruimte creëren. Waarin
elk product individueel van verwerkingsstation naar verwer-
kingsstation beweegt zonder gebonden te zijn aan een starre,
sequentiële productiecyclus of track.”
Wat lang als een ambitieuze droom heeft geklonken, wordt
nu werkelijkheid dankzij de moderne magnetische levitatietech-
nologie. Shuttles glijden als bij toverslag over een oppervlak
en kunnen bijna naar believen worden versneld en verplaatst.
“Sinds ik deze technologie voor het eerst in actie zag, ben ik
volledig gefascineerd,” vertelt Rovelli enthousiast. “Het is con-
tactloos, stil en uiterst precies. Het was me meteen duidelijk
wat een doorbraak dit zou betekenen voor de fabricage in de
Magnetische levitatietechnologie maakt productmanipulatie en -transport met zes vrijheidsgraden mogelijk
toekomst. En nu is de magnetische levitatietechnologie zo
ver gevorderd dat zij economisch in de productie kan worden
toegepast.”
Hoe werkt het?
Daarom heeft B&R de magnetische levitatietechnologie vol-
ledig in zijn automatiseringssysteem geïntegreerd en biedt het
nu ACOPOS 6D aan, een technologie die de verschuiving van een
strikt lineaire productstroom naar een open productieruimte
inluidt. “We hebben het hier over niets minder dan een revolutie
in de manier waarop producten in de toekomst zullen worden
vervaardigd, geassembleerd en verpakt,” aldus Rovelli.
ACOPOS 6D is gebaseerd op het principe van magnetische
levitatie: shuttles met geïntegreerde permanente magneten
bewegen contactloos op een oppervlak van motorsegmenten.
De elektromagnetische motorsegmenten hebben een afme-
ting van 240 mm bij 240 mm en kunnen in elke vorm worden
ge assembleerd. Afhankelijk van hun grootte dragen de shuttles
een gewicht van 0,6 kg tot 14 kg en bewegen ze met een snelheid
van maximaal 2 m/s. Ze kunnen zich in twee dimensies bewegen
en hun zweefhoogte veranderen, en ze kunnen draaien of kante-
len langs drie assen. Het systeem heeft dus zes vrijheidsgraden.
Minder ruimte nodig
Het nieuwe systeem laat tot vier keer de shuttle-dichtheid toe
van andere systemen op de markt, aangezien meerdere shuttles
tegelijk kunnen draaien op één motorsegment. Bovendien kunnen
de shuttles worden gebruikt als assen op bewerkingsstations.
Zo kan bijvoorbeeld een shuttle met een werkstuk CNC-paden
afleggen terwijl het bewerkingsgereedschap stijf is bevestigd.
Weegstations zijn niet meer nodig, aangezien elke shuttle ook
een zeer nauwkeurige weegschaal is. Hierdoor kan de machine
kleiner worden gebouwd.
Omdat de shuttles vrij zweven, veroorzaakt ACOPOS 6D geen
wrijving. Daarom is er geen slijtage en zijn er geen slijtdelen te
Dario Rovelli: “Het is tijd om de vroegere grenzen van
producttransport te doorbreken en een nieuw tijdperk van
productiviteit in te luiden”
18-19-20-21_benr.indd 20 01-02-21 13:11