Pagina 46 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2020

configureren van OPC UA TSN-apparatuur en het netwerk zelf,
evenals het toekennen van toegangsrechten, gebeurt in B&R’s
Automation Studio engineering software. Hierdoor kan de con-
figuratie niet alleen automatisch worden uitgevoerd, de kant-en-
klare softwareblokken minimaliseren ook het programmeren dat
nodig is bij de ontwikkeling van modulaire machines. In plaats
van code te schrijven, hoeft de engineer alleen nog maar een
paar parameters in te stellen.
Nieuw automatiseringsplatform
Met het nieuwe automatiseringsplatform ctrlX Automation
elimineert Bosch Rexroth de klassieke grenzen tussen machi-
nebesturing, IT en IoT. Het schaalbare platform maakt een
flexibel ontwerp van gecentraliseerde en gedecentraliseerde
automatiserings-topologieën mogelijk. Met een Linux realtime
besturingssysteem, open standaarden, app-technologie voor
programmering, web-based engineering en een uitgebreide
IoT-verbinding reduceert ctrlX Automation de engineering-
werkzaamheden met 30 tot 50 procent. Het omvat de nieuwste
softwaretechnologieën voor engineering en alle PLC- en bewe-
gingstaken. Softwarefuncties kunnen bijna willekeurig worden
gecombineerd door middel van geprefabriceerde, zelfgemaakte
en maakbare apps. De apps kunnen worden gemaakt in verschil-
lende programmeertalen zoals C+++, scripttalen zoals Python of
nieuwe grafische talen zoals Blockly. Dit opent volledig nieuwe
mogelijkheden voor machinefabrikanten. Met ctrlX Automation
kunnen gebruikers zelf beslissen of ze klassiek willen program-
meren volgens IEC 61131, PLCopen of G-Code of in wijdverbreide
high-level of Internet talen. Dit maakt machinefabrikanten onaf-
hankelijk van het tekort aan vakkrachten zoals PLC-specialisten
en programmeurs voor zelfontwikkelde systemen.
Robotica
Geen smart production solutions zonder robots. Het aanbod
op SPS is niet zo uitgebreid als op de Hannover Messe of de
Automatica, maar ze waren er wel. Met een laadvermogen van
250 kg is de LD-250 de sterkste uitvoering van de LD-serie mobiele
robots van Omron. Samen met de Fleet Manager, waarmee de
besturing van meerdere mobiele robots met verschillende ladin-
gen via één systeem mogelijk is, draagt deze bij aan een flexibeler
en geoptimaliseerd autonoom materiaaltransportsysteem. De
LD-250 heeft een laadoppervlak dat bijna twee keer zo groot is als
dat van zijn voorgangers. Hierdoor kan hij worden gebruikt voor
het transporteren van grote auto-onderdelen zoals versnellings-
bakken en volumineus verpakkingsmateriaal. Deze producten
zouden normaal gesproken door mensen worden verplaatst op
karretjes. De integratie van de LD-250 en de collaboratieve robots
van hetzelfde merk opent ook een nieuwe markt voor mobiele
robotarmen voor zwaar gebruik, die de taken van een robotarm
kunnen combineren met materiaaltransport.
Tot nu toe levert Mitsubishi Electric met de RH-CH-serie
Scara-robots voor toepassingen met een lage tot gemiddelde
complexiteit. De onderneming completeert haar programma voor
beginnende en kostenbewuste gebruikers met de knikarmrobot
RV-8CRL die ruimtelijk complexere taken met hogere snelheid kan
uitvoeren dan de RH-CH Scara-robot. Om de nieuweling tegen
een aantrekkelijke prijs te kunnen aanbieden, heeft de fabrikant
enkele productiestappen geoptimaliseerd en bijvoorbeeld meer
dan tweehonderd schroefverbindingen bespaard. Met een draag-
vermogen van 8 kg is het middelhoge model geschikt voor een
breed scala aan toepassingen. <
De volgende editie van SPS vindt plaats van 24 tot en met 26 novem-
ber 2020 in het Messezentrum Nürnberg.
Mitsubishi Electric introduceert met de RV-8CRL een knikarmrobot
voor laag- tot middelmatige complexe toepassingen (FOTO: MITSUBISHI
ELECTRIC EUROPE)Met het nieuwe
automatiseringsplatform
ctrlX Automation
elimineert Bosch
Rexroth de klassieke
grenzen tussen
machinebesturing, IT en
IoT (FOTO: BOSCH REXROTH)
Met een laadvermogen van 250 kg is de LD-250 de sterkste mobiele robot van Omron (FOTO: OMRON)
AANDRIJFTECHNIEK | februari 202046
43-44-45-46_spsnabeschouwing.indd 46 03-02-20 13:45