AANDRIJFTECHNIEK | februari 202044
applicatie de meest geschikte component(en) te kunnen selec-
teren. Van daaruit automatisch bestellen en het volgen van het
orderverloop staan eveneens op het verlanglijstje van de klant.
Verder levert menig aanbieder inmiddels een of ander systeem
voor conditiebewaking, al dan niet uit eigen ontwikkeling en al
dan niet via de cloud.
Transportsysteem
Wellicht het meest spectaculair was het XPlanar trans-
portsysteem van Beckhoff. Met een stelsel van spoelen wordt
actief een variabel magnetisch veld opgewekt dat een passieve
werkstukdrager (Mover) afstoot. Tegelijkertijd wordt de posi-
tie berekend. De mover heeft geen mechanisch contact met de
ondergrond (tafel) en werkt dus wrijvingsloos. De dragers kunnen
elkaar inhalen, rondjes draaien en kantelen, resulterend in nieuwe
bewegingsvrijheden.
Tijdens het verplaatsen haalt een mover een positienauw-
keurigheid van 150 µm, de herhaalnauwkeurigheid bij stilstand
is beter dan 50 µm. Met een tweede, extern meetsysteem kan
Beckhoff zelfs op 10 nm nauwkeurig kunnen positioneren. In
Neurenberg werkte XPlanar in een demo-opstelling goed samen
met het al langer bestaande, mechanisch geleide XTS. Hiermee
kunnen bedrijven veel sneller en dynamischer transporteren,
maar XPlanar is fl exibeler.
Motoren en regelaars
De marketing verzint nog steeds van alles om produc-
ten een uniek verkoopargument mee te geven. Bij Jenaer
Antriebstechniek (JAT) kwamen we de term ‘transparante
machine’ tegen, een ‘technologiefunctie’ (weer zo’n kreet) in
de servoversterker die zonder extra sensoren informatie over de
toestand van de machine biedt. De gebruiker van de machine
ontvangt hiermee een eenvoudig hulpmiddel om machinegege-
vens vast te leggen zonder extra programmeerinspanningen. Toch
kan hij de toestand van zijn systeem nauwkeurig beoordelen en
de prestaties van zijn machine op de lange termijn waarborgen.
De softwarefunctie van de transparante machine is standaard
aanwezig op alle servoaandrijvingen van JAT.
Motortronics greep de SPS in Neurenberg aan om zijn uit-
gebreide reeks softstarters te presenteren als onderdeel van de
D
e Duitse auto-industrie en daarmee al haar
toeleveranciers hebben het momenteel
moeilijk. Dat verklaart deels het enigszins
afgenomen aantal bezoekers. Maar ondanks
het uitdagende economische klimaat blijft
SPS de toonaangevende vakbeurs voor slimme en digitale
automatisering. Behalve voor componenten was er bij de
bezoekers veel aandacht voor product- en machinesimulatie,
machine learning en AI, industriële beveiliging in productie en
de cloud. Opvallend gering was de aandacht die exposanten
besteedden aan OPC UA TSN en 5G.
Zelfs kleinere gespecialiseerde aanbieders van aandrijf- en
besturingscomponenten komen niet meer weg met alleen ‘dozen
schuiven’. De klant wenst minimaal een selectietool om voor zijn
Motortronics biedt laag- en middenspanning softstart-oplossingen voor elk type
wisselstroommotor van 1,1 kW tot 15.000 kW (FOTO: MOTORTRONICS)
Een van de
blikvangers op SPS
was de demonstratie
van twee
transportsystemen
(XTS en XPlanar)
op de stand van
Beckhoff (FOTO:
MESAGO/MALTE KIRCHNER)
43-44-45-46_spsnabeschouwing.indd 44 03-02-20 13:45