opbouw vrijwel altijd doorgaan. Goed voor de klanten van AWL
die de M-Line goed hebben ontvangen en deze waarderen door
onder andere de schaalbaarheid. Dit aspect biedt de gebruiker
bijvoorbeeld de mogelijkheid om in een later stadium de bedie-
nersmodule te vervangen door een geautomatiseerde oplossing
om zo de productie te verhogen. Net zoals bij de keuken: bij een
verhuizing is de keuken gewoon mee te nemen en in de nieuwe
woning eventueel aan te vullen met een paar extra modulen. <
www.turck.nl
De volledige veiligheidstechniek van
de modulen loopt via het TBPN (onder
links). De IO-Link-Master (onder midden)
wordt door de Safety-Box (midden)
gevoed en garandeert op deze manier dat
alle actuatoren aan de klasse-B poorten
in geval van nood worden afgeschakeld
Het dashboardsysteem Lyla verzamelt gegevens van verschillende machines, analyseert deze en
bewaakt zo de werking en prestaties van de machine
41
wereldwijd beschikt over automatiseringspartners. Dit betekent
dat oplossingen die in Europa worden ingezet ook beschikbaar
zijn voor automotive projecten in de Verenigde Staten, Mexico
en China. Hetzelfde geldt voor de bijbehorende ondersteuning.
“Wij hebben een partner nodig die ook wereldwijd bij ons past
en die hebben we in Turck gevonden,” aldus Varwijk.
Schaalbaarheid spreekt voor M-Line
De modulaire opbouw op besturingsniveau is nog niet door-
gevoerd. Dat betekent dat nu nog ieder besturingsproject nieuw
wordt opgezet waarbij wel gebruik wordt gemaakt van bestaande
functionele bouwstenen. En zo zal de weg naar een modulaire
||| DECENTRALE VEILIGHEIDSAFSCHAKELING
Het concept van de decentrale veiligheidsafschakeling
is gebaseerd op het idee dat in geval van nood niet de
afzonderlijke actuatoren worden afgeschakeld, maar groepen
actuatoren. Hiermee wordt bespaard op dure veilige uitgangen
omdat per groep maar één veilige uitgang nodig is. Om te
voorkomen dat zowel de sensoren als de actuatoren van een
groep worden uitgeschakeld, moeten de I/O componenten de
voedingsspanning van de sensoren (V1) en de voedingsspanning
van de actuatoren (V2) scheiden. De actuatorspanning kan
dan veilig worden afgeschakeld. Net zoals bij klassieke
veiligheidstechniek, kunnen de sensoren die via V1 worden
gevoed, na een noodstop verder signalen versturen. Met de
decentrale afschakelbox TBSB in IP65 is het concept nu voor het
eerst ook in het veld buiten een besturingskast beschikbaar.
38-39-40-41_turckawl.indd 23 03-02-20 13:49