AANDRIJFTECHNIEK | februari 202032
Van Neerbos: “We hebben al veel benodigde partijen om ons
heen verzameld die nodig zijn voor de grote test en de latere
marktintroductie. Zo heeft VDL de pompen voor de kleinschalige
test geproduceerd maar zal voor een meer seriematige produc-
tie extra onderzoek doen om de juiste productieprocessen en
-technieken te ontwikkelen die de pompen betaalbaar maken.
Andere partijen ontbreken juist nog. Voor het tandwiel zijn we
bijvoorbeeld nog op zoek naar een nieuwe partij en tevens zoeken
we nog een systeem integrator die de HDT integreert in haar
totaaloplossing voor windturbines. Daarnaast hebben we TNO
benaderd om de oplossing te certificeren. Dit heeft nog niet geleid
tot het gewenste resultaat aangezien TNO geen certificaat mag
afgeven op deelinstallaties. Bovendien wordt het wenselijk geacht
te testen tot aan het punt dat de HDT faalt en ook dat levert de
nodige praktische hobbels op.”
Uiteindelijk is er voor het realiseren van de finale test een
bedrag van 5 miljoen euro nodig. 60 procent van het totale bedrag
valt binnen de diverse regelingen die bekend zijn bij EZ, maar
voor de laatste 40 procent is het team nog op zoek naar partijen
die willen mee investeren. Van Neerbos: “Wie interesse heeft kan
met Hydrautrans contact opnemen. Er wordt uitgekeken naar
ieders reactie!”<
www.innas.com
www.hydrautrans.com
Hoe groter de vermogens van de windturbines des te duurder en lastiger wordt het om deze op zee te plaatsen (FOTO: ØRSTED)
||| INSTALLATIE EN CAPACITEIT
Bij het offshore installeren van windturbines
met een vermogen van 10 MW of meer treden
er verschillende problemen op die de nodige
consequenties hebben.
Problemen:
• Het installeren van de turbinegondel op
een hoogte van ongeveer 160 meter in
offshore-omstandigheden.
• Het hijsen van gewichten rond de 600 ton in
offshore-omstandigheden.
• Door weerscondities is installatie gedurende
slechts ongeveer 120 dagen per jaar mogelijk.
Consequenties:
• De druk op de capaciteit van de beschikbare
installatiemiddelen neemt toe.
• Nieuwe schepen hebben een hoog dagtarief en
een lange doorlooptijd (€ 400.000 tot
€ 500.000 per dag).
• Er is slechts een beperkt aantal schepen
beschikbaar dat geschikt is voor deze
werkzaamheden.
28-29-30-31-32_hydrautransinnas.indd 32 03-02-20 13:51