AANDRIJFTECHNIEK | februari 202030
energie op zowel nationaal als Europees niveau hoog is. Om het
beoogde beschikbare geïnstalleerde vermogen in 2030 en 2050 te
halen, zullen wat dat betreft nog heel wat (offshore) windturbines
moeten worden geplaatst.”
Hydrautrans Drive Train
Een doorsnede van de Hydrautrans Drive Train is weergegeven
in figuur 1. Aan de linkerkant is de rotor te zien die plek biedt
aan drie wieken waarvan de lengte in de huidige tijd inmiddels
oploopt tot 100 m. De rotor is gekoppeld aan de hoofdas (grijze
opengewerkte cilinder) die gelagerd is met twee grote ring lagers
(groen gekleurd). Deze lagers moeten een zekere speling hebben
om uitzetting als gevolg van de grote temperatuurwisselingen
te kunnen opvangen en te voorkomen dat de overbrenging vast-
loopt. Deze noodzakelijke speling betekent in een conventio-
nele constructie dat er eveneens een zekere speling in de flens
optreedt waarmee het rotordeel is gekoppeld aan de tandwiel-
kast. De praktijk leert dat dit dan ook het zwakste punt van de
drive train is, waarbij problemen al optreden vanaf een vermogen
van ongeveer 5 MW. Deze problemen bestaan uit een falende
tandwielkast en bijgaande hoge kosten om deze te vervangen
of te repareren.
Mechanisch – hydraulisch
De HDT heeft dit zwakste punt opgelost door de koppeling
van rotor naar uiteindelijk generator op te splitsen in een mecha-
nisch en hydraulisch deel. Hierbij worden de lage toerentallen
van de wieken (typisch 8,5 tot 12,5 min-1) eerst overgebracht op
||| MARKTVERKENNING
Om een idee te krijgen van de potentie van de HDT voor
de windturbinemarkt is een marktonderzoek gedaan voor
offshore-varianten. Daarbij is een vijftal trends vastgesteld.
• Het gemiddelde vermogen van windturbines is vanaf
ongeveer 1991 ongeveer veertien keer groter geworden; van
0,5 MW in 1991 tot bijna 7 MW in 2018.
• In Nederland is in 2030 een minimale capaciteit van 1,5 GW
nodig.
• Europa-breed voorzien onderzoekers een geïnstalleerd
vermogen van 230 GW in 2050. Dat betekent dat er nog
behoorlijk wat moet gebeuren gezien het feit dat het totale
geïnstalleerde vermogen in 2018 in Europa nog onder de
20 GW lag. Het betekent grofweg een vertienvoudiging van
het geïnstalleerde vermogen ten opzichte van nu.
• De windturbines in bestaande windmolenparken zullen in de
toekomst aan vervanging toe zijn.
• Naast Europa ontwikkelt de wereldmarkt zich snel in vooral
de Verenigde staten en Azië.
– 16 hydropompen
– 16 planetaire tandwielkasten
– 1 cilindrische tandwieloverbrenging
– 4 hydromotoren (identiek aan hydropompen)
– 2 generatoren van elk 6,5 MW
1
1
2
2
4
4
3
3
5
5
5
Figuur 2. De opbouw van een Hydrautrans Drive Train
bestaat uit diverse hydropompen en -motoren met
Floating Cup Technology (FOTO: HYDRAUTRANS)
een mechanische, eentraps tandwielkast (het toerental blijft
hiermee gelijk) waarna het toerental vervolgens op niveau wordt
gebracht door zestien hydropompen gekoppeld aan zestien pla-
netaire kasten, vier hydromotoren en twee generatoren met een
28-29-30-31-32_hydrautransinnas.indd 30 03-02-20 13:51