– rotornaaf
– Hydrautrans Drive Train (HDT)
– hoofdas
– generator
– behuizing
1
2
4
5
3
1
2
4
3
5
Mechanisch-hydraulische
overbrenging in
12 MW+ turbines
De vermogens van windturbines zijn de afgelopen twintig jaar bijna verveertienvoudigd. Ontwerpers lopen
hierdoor tegen de grenzen aan van onder meer de mechanische eigenschappen van tandwielkasten. Een
oplossing is ontwikkeld in de vorm van de HYDRAUTRANS DRIVE TRAIN; een aandrijflijn waarin een mechanisch-
hydraulische overbrenging het lage toerental van de wieken veilig omzet naar het hoge toerental voor de twee
generatoren. In het hydraulische deel wordt gebruik gemaakt van hydropompen en -motoren met de door INNAS
ontwikkelde Floating Cup Technology. Het principe is bewezen in een test die is uitgevoerd in samenwerking met
VDL/ETG en Innas. Voor een introductie op de markt is echter nog een ‘final proof’ noodzakelijk.
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
AANDRIJFTECHNIEK | februari 202028
Figuur 1. Het binnenste van een windturbine nacelle ziet er met de
HDT mechanisch-hydraulische overbrenging heel anders uit dan
bij conventionele windturbines (FOTO: HYDRAUTRANS)
28-29-30-31-32_hydrautransinnas.indd 28 03-02-20 13:51