Pagina 25 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2020

25
TEKST / Ad Spijkers
FOTO’S / Diederik van der Laan
Medio vorig jaar nam servicebedrijf FACTA in Uitgeest en Spijkenisse branchegenoot Vos Gekas & Boot
over. Daarmee ontstond een in elektromechanisch onderhoud grote onderneming met diverse vestigingen.
Met algemeen directeur Jeffrey Schotvanger bespreken we de achtergronden en de algemene trends in de
technische dienstverlening.
F
acta is opgericht in 1958 als bedrijf dat elektromotoren
wikkelde voor wasmachines. Toen die werkzaamheden
werden verplaatst naar Azië richtte de oprichter zich
op elektromechanisch onderhoud. Elf jaar geleden
namen Jeffrey Schotvanger en een partner het
bedrijf over. In de loop der jaren is een aantal kleinere bedrijven
overgenomen en geïntegreerd. In 2015 volgde het in Spijkenisse
gevestigde Walco Repair, inmiddels Facta Spijkenisse. In 2019 werd
met Vos Gekas & Boot een grote overname gedaan. Sinds 1 januari
“Facta is nu een full-service-bedrijf op
het gebied van rotating equipment:
elektromotoren, pompen, tandwielkasten
en generatoren”
Meten is weten, ook in het onderhouds- en reparatiebedrijf
>
opereren alle vestigingen onder één naam: Facta. Het bedrijf heeft
per dezelfde datum ook een nieuwe huisstijl ingevoerd, met een
nieuw logo dat meer aansluit bij de moderne tijd.
Doelstelling optimalisatie
Met zo’n driehonderd medewerkers vormen de diverse vesti-
gingen samen een van de grootste onderhoudsbedrijven op het
gebied van rotating equipment in Nederland. Maar het doel van
Schotvanger is niet om de grootste te worden; wel de béste. “Om
te voldoen aan de toenemende eisen van klanten qua automa-
tisering, manier van aanleveren en doorontwikkeling heb je een
bepaalde omvang nodig. De overname van Vos Gekas & Boot is
dus strategisch, ook qua locaties. Met zeven vestigingen hebben
we nu een landelijke dekking.”
In het pand van Facta Spijkenisse is ook het vroegere Johec
gevestigd, dat in april 2019 werd overgenomen. Dit service bedrijf
is gespecialiseerd in onderhoud en service aan grote genera-
toren, met name Jenbacher, Stamford en AVK. Schotvanger:
“De betreffende generatoren vind je vaak in kassen. Als er
eentje stilvalt, heb je in de kassenteelt een serieus probleem.
Reparatiewerkzaamheden worden daarom bijna altijd uitgevoerd
op locatie. Alleen als reparatie op locatie niet mogelijk is, wordt
de generator gedemonteerd en naar Spijkenisse gebracht.”
Welke doelstellingen heeft Schotvanger voor de komende
jaren gesteld? “De eerste doelstelling is om de samenwerking
tussen beide bedrijven te optimaliseren. Door de overname
is Facta nu een full-service-bedrijf op het gebied van rotating
equipment: elektromotoren, pompen, tandwielkasten en gene-
ratoren. De vestigingen kunnen zelfstandig voor 80 procent alle
generalistische gevallen aan, maar ze hebben ook hun eigen
specialisme waar ze onderling gebruik van kunnen maken. Door
de schaalvergroting kunnen we autonoom blijven opereren en
beter inspelen op ontwikkelingen in de markt. Je ziet dat ook
leveranciers en groothandelaren steeds meer opschuiven richting
service. Met alleen dozen schuiven en een webshop kunnen ze
geen toegevoegde waarde meer bieden.”
Ontwikkelingen rotating equipment
Nederland telt heel wat bedrijven die zich bezighouden
met elektromechanisch onderhoud van industriële installaties.
Valt daar de komende jaren een concentratie te verwachten?
Schotvanger: “Ik denk het wel. Het is voor iedereen moeilijk om
goede technische mensen te vinden, te krijgen, te behouden
én ze te blijven informeren over nieuwe technieken. Kleine ser-
vicebedrijven kunnen daar bijna niet meer in mee. Wij hebben
bijna dagelijks buiten werktijd en in de weekenden vijf tot tien
man aan de gang; voor kleine bedrijven is dat heel erg moeilijk.”
24-25-26-27_factainterview.indd 25 03-02-20 13:55