21
>
stoffen worden toegepast die voor 70 – 90 procent uit benzine
bestaan en het resterende deel uit diesel. Hierbij wordt uitgegaan
van een hoge compressiedruk en een hoge vermogensdichtheid
waardoor een hoog koppel bij een laag toerental beschikbaar
is. De recirculatie van de uitlaatgassen gecombineerd met een
optimale luchthuishouding en timing zal leiden tot een volledig
schone verbranding. Het probleem dat op dat moment nog niet
is opgelost betreft de CO
2
-uitstoot.
In de praktijk
Maar hoe gaan bedrijven die deze motoren ook daadwerkelijk
gebruiken om met deze steeds strengere emissie-eisen? Anton
Kempenaar van IHC IQIP gaf hierover een presentatie tijdens één
van de mini-symposia van de Vereniging Platform Hydrauliek. Hier
gaf hij aan welke maatregelen er de afgelopen tijd zijn genomen
bij de verkoop en verhuur van de zogenaamde ‘Hydrohammers’
en handling apparatuur voor zowel on- als offshore toepassingen.
“Het grootste deel van deze oplossingen betrekken hun vermo-
gen van een hydraulisch powerpack dat beschikt over een grote
dieselmotor. Daarbij hebben we te maken met zowel nationale
De Hydrohammers en
handling apparatuur
van IHC IQIP voor
zowel on- als offshore
toepassingen betrekken
hun vermogen van een
hydraulisch powerpack
dat beschikt over een
grote dieselmotor. Het
bedrijf krijgt te maken
met zowel nationale als
internationale wet- en
regelgeving (FOTO: IHC IQIP)
als internationale wet- en regelgeving. Niet alleen bij de verkoop
maar zeker bij de verhuur.”
Zo loopt het bedrijf onder meer aan tegen de regelgeving in
internationale wateren die in de overeenkomst MARPOL (mari-
tieme pollution) is opgenomen. Deze sluit bijvoorbeeld uit dat
geïnstalleerde apparatuur offshore voor mijnbouwapplicaties
moeten voldoen aan de emissie-eisen. Over mobiele apparatuur
op schepen voor bijvoorbeeld de installatie van windturbines
zegt de overeenkomst echter niets. Kempenaar: “We gaan er nu
vanuit dat het in orde is wanneer onze offshore HPU’s voldoen
aan MARPOL-regelgeving en dat lokale regelgeving (op land en
kustwateren) daarop weinig invloed zal hebben. Met dit uitgangs-
punt in het achterhoofd bieden we nu twee soorten HPU’s: één
met een relatief kleine flow voor onshore Hydrohammers en
één met een flow range die geschikt is voor grotere offshore
varianten die voldoen aan de MARPOL-regelgeving. Daarbij gaan
we uit van standalone opstellingen die onshore geen aanvullend
vermogen nodig hebben en op schepen eventueel beperkt. Dit
laatste is geen probleem want dat is in deze omgeving eigenlijk
altijd aanwezig. Verder proberen we alles zo eenvoudig mogelijk
18-19-20-21-22_dieselmotoren.indd 21 03-02-20 13:58