19
Regelgeving
dieselmotoren uitdaging
mobiel en offshore
>
D
e afgelopen jaren zijn wetenschappers steeds
meer te weten gekomen over de invloed van
uitlaatgassen van verbrandingsmotoren op
onze gezondheid. Op z’n zachtst gezegd is
deze invloed bijzonder slecht. Onder meer
het RIVM geeft aan dat mensen in Nederland door de huidige
luchtvervuiling zo’n dertien maanden korter leven. NO
2
is
verantwoordelijk voor vier maanden, maar het algemeen
geaccepteerde fi jnstof voor maar liefst negen maanden.
Om die reden is de wet- en regelgeving ten aanzien van emissies
die verbrandingsmotoren uitstoten fl ink aangescherpt. Kijken
we naar de uitstoot van een gemiddelde dieselmotor dan gaat
het niet alleen om stikstofoxiden (NOx), roetdeeltjes (PM) en
koolwaterstoffen (HxCx) maar ook om koolmonoxide (CO) en
zwavelverbindingen (SOx). Daarnaast komt er bij de verbranding
van iedere fossiele brandstof CO
2
vrij. Weliswaar niet slecht voor
de gezondheid, maar wel weer ongunstig met betrekking tot de
opwarming van de aarde.
Eén universele regelgeving
De aangescherpte wet- en regelgeving om deze emissies aan
banden te leggen is vooralsnog niet mondiaal aangepakt. Dit
betekent dat iedere regio zijn eigen regels heeft die per land
kunnen verschillen. Daarbij zijn de regels vaak ook nog sectorspe-
cifi ek en hebben bijvoorbeeld betrekking op maritiem/offshore,
industrie, wegtransport, spoor, non-road en luchtvaart. En zelfs
dáárbinnen is nog onderscheid te maken tussen verschillende
categorieën. Gaat het bijvoorbeeld om een mobiele of stationaire
installatie, wat is het vermogen, gaat het om een noodinstallatie
of niet en wordt er gewerkt met een vast of variabel toerental?
Om een voorbeeld van de complexiteit te geven: In Noord-Amerika
gelden binnen de landsgrenzen bijvoorbeeld de EPA Tier spe-
cifi caties voor maritieme toepassingen terwijl internationale
wateren werken met IMO en de Europese binnenwateren met de
Commercial Craft Directive en de Recreational Craft Directive. Op
het land geldt voor Nederland voor vast opgestelde installaties
lokaal het Emissiebesluit BEMS en voor mobiele installaties (non
road mobile machinery) een brede EU-regelgeving. Deze is weer
op te delen in EPA Tier voor de Verenigde Staten en Canada, EU
Stage voor Europa, China Stage voor China enzovoorts. Zeker
voor leveranciers die wereldwijd leveren, betekent dit een heel
gepuzzel.
Stage V emissienorm
Beperken we ons tot Europa dan moeten dieselmotoren voor een
groot deel van de toepassingen voldoen aan de Stage V emis-
sienorm. Deze heeft betrekking op bouwmachines, kranen,
agrarische en industriële machines; inclusief mobiele stroom-
generatorsets, mijnbouwmachines en hydrauliekaggregaten.
Uitzonderingen zijn gemaakt voor motoren voor explosieve
Figuur 2: Dit gebeurt er scheikundig in een brandstofmotorFiguur 1: Een overzicht van het verloop van Stage I in 1999 tot Stage V 20 jaar later
Hier een uitlaatgassysteem van
een moderne Stage V Tobroco-
Giant G4500 X-tra wiellader. Voor
engineers een uitdaging om zo’n
systeem in een compacte wiellader
te krijgen (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
18-19-20-21-22_dieselmotoren.indd 19 03-02-20 13:58