9
Waarom
batterijtechnologie
zo populair is
TEKST | Franc Coenen
Ziet de Nederlandse industrie plots een
markt nu elektrisch autorijden hoog op de
politieke agenda staat? Het lijkt van wel. In
een mum van tijd meldden zich bij Vereniging
Doet en AutomotiveNL meer dan vijfhonderd
deelnemers voor de BATTERY DAY. Vele malen
meer dan de capaciteit op de Helmondse
automotive-campus. Met welke kennis gingen
de gelukkigen die wel naar binnen mochten
naar huis?
I
n elk geval met de wetenschap dat tal van partijen
interesse hebben voor de batterijmarkt voor auto’s
en lichtgewicht voertuigen. Want daar kwamen de
meesten voor. Ligt hier nieuwe business? Als je denkt
aan de productie van de batterijen, dan is het antwoord
volgens Mark Huijben, assistent-hoogleraar aan de Universiteit
Twente, nee. Hij verwacht geen grootschalige batterijproductie in
Nederland, ondanks dat een latere spreker – Maarten Kelder van
Cleantron – in Nieuw Vennep een fabriek gaat bouwen voor de
productie van batterijsystemen voor auto’s. Huijben denkt dat de
Nederlandse industrie zich beter kan richten op de machinebouw
voor de toekomstige batterijfabrieken elders in de wereld. “We
moeten dan wel actiever worden om het goed te organiseren.”
Er gebeurt overigens al een en ander op dit vlak. David van
de Wal, dagvoorzitter, is in zijn dagelijkse job product- en tech-
nisch manager van Amada Miyachi Europe in Helmond. “Een
kleine club binnen Amada waar we productieapparatuur voor de
batterijpakketten bouwen,” legt hij uit. “Hoogwaardige werkge-
legenheid.” De basistechnologieën hiervoor zijn weerstands- en
laserlassen, waarbij het Helmondse team kan teruggrijpen naar
de kennis van laserlassen in het Japanse moederconcern. Een van
de redenen waarom de Twentse hoogleraar denkt dat productie
in Nederland niet gaat lukken, is dat de loonkosten te hoog zijn.
Deze staan grootschalige batterijproductie in Nederland in de
weg. “De initiatieven in Europa vind je met name in Oost-Europa
omdat men toch naar de kosten kijkt.” Europa loopt volgens hem
achter op de VS en China.
De batterijproductie,
zoals op de foto
voor de e-Golf van
Volkswagen, zal niet
snel in Nederland
plaatsvinden, verwacht
professor Mark Huijben
(FOTO: FRANC COENEN)
>
08-09-10-11-12_batterijday.indd 9 04-02-19 12:25