Pagina 40 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | februari 201940
bepaalde richting op dirigeren.” Vrij zinloos, een snelle robot
langzaam te laten bewegen? “Dat klopt, het heeft alleen maar
zin onder bepaalde omstandigheden. In deze situatie vindt het
overpakken van de onderdelen op een niet-voorgedefinieerde
positie plaats. De operator leidt de robot naar het opnamepunt
en laat daar het onderdeel oppakken. Dan pakt de robot weer het
heft in handen, omdat de volgende positie op de werkplek wel
is gedefinieerd, en de robot exact weet waar hij het onderdeel
moet plaatsen.
Alleen zinvol automatiseren
De eindmontage wordt handmatig gedaan. Waarom? Is de
mens niet te langzaam voor dit soort werkzaamheden? Volgens
Vogt gaat het in dit geval niet om snelheid als beslissende factor.
“Deze toepassing is een voorbeeld van hoe mens-robot-samen-
werking op sommige vlakken niet te verbeteren valt. De gereed-
Stäubli Connectors, een zusterbedrijf van ons en de producten
die we hier assembleren betreffen gereedschapswisselsystemen
voor onze robots.” We kunnen inderdaad met eigen ogen zien
dat deze producten in een smart factory omgeving efficiënt en
economisch te maken zijn, ook enkelstuks.
Een handgeleide robot?
Vogt neemt ons mee langs de productielijn. “De eigen-
lijke productie begint met de voormontage van modules voor
de gereedschapswisselsystemen. Dat gebeurt op drie op zich
staande robotcellen. Van hieruit worden de enkelstuks modules
naar de centrale mens/robot-werkplek getransporteerd. De ver-
grendelunit, waar de modules in satellietvorm aan gemonteerd
worden, worden door de operator met een handgeleide zesassige
robot naar de montagewerkbank gebracht. Na montage brengt de
handgeleide robot de gereedschapswisselaar naar een QS-station,
van waaruit het geteste product direct in de verpakking naar de
verzendafdeling gaat.”
Hoe gaat de onderdelenvoorziening naar de robotcellen in
zijn werk en hoe komen de daar gemonteerde modules naar de
centrale handmontagewerkplek? Volgens Vogt gaat nagenoeg
de gehele intralogistiek binnen de slimme productielijn via het
mobiele HelMo-robotsysteem. “Deze mobiele robots kunnen
binnen de productieomgeving vrij navigeren en autonoom naar
elke werkstation rijden. Ze zorgen voor een probleemloze mate-
riaaltoevoer binnen het productiebereik. Op de zelfrijdende plat-
formen komt onze nieuwe zesassige robot TX2 aan bod, die indien
er direct contact is met mensen, voorzien is van een ‘safety skin’.
Bij onbedoeld contact zal de robot meteen stoppen.”
Naast de mens/robot-werkplek bevindt zich een robot met
twee handbedieningshendels. Hoe werkt deze robot? “Een zeer
interessante oplossing in een productielijn,” aldus Vogt. “Hiermee
kan de operator zonder veel krachtinspanning de robot een
||| NIEUWE SERIE SCARA ROBOTS
Stäubli heeft de nieuwe Scara-robot serie TS2 vanaf de basis
opnieuw opgebouwd. De nieuwe robotfamilie kent vier leden:
TS2-40, TS2-60, TS2-80 en TS2-100. De nieuwe robots zijn
compacter dan hun voorgangers en hebben minder plaats
nodig. Met de nieuwe Scara-robots wil Stäubli zijn positie op
de life sciences markt uitbouwen. De robots zijn beschikbaar in
gemodificeerde speciale uitvoeringen voor farma-, medische-
en voedingsmiddelentoepassingen. Ook komen er UL- en
ESD-varianten. De nieuwe high speed Scara-robots zijn er voor
alle toepassingen. Er zijn standaardrobots voor montagetaken,
maar ze kunnen met eenvoudige modificaties ook geschikt
worden gemaakt voor gevoelige productieomgevingen. Zo
kunnen alle TS2-modellen zonder verlies aan prestaties worden
gebruikt met H1-oliën die toegelaten zijn voor toepassingen
met levensmiddelen. Voor het eerst zijn de vierassige robots
als optie met geïntegreerd gereedschapswisselsysteem te
bestellen. Daarmee kunnen de robots automatisch zelf grijpers
en gereedschappen wisselen, waardoor de beschikbaarheid
bij bepaalde toepassingen aanzienlijk toeneemt. Maar grijper
en gereedschap zijn met een bajonetsluiting ook snel met de
hand te verwisselen. Alle medium- en signaalleidingen worden
automatisch aangesloten.
Gerald Vogt bij de
nieuwe zesassige
robot TX2 voorzien
van een ‘safety skin’.
Tevens is hier een
gereedschapswissel-
systeem te zien, dat
Stäubli in een enorm
groot aantal varianten
kan leveren
38-39-40-41_staubli.indd 40 04-02-19 13:24