Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
I
n onze hectische wereld kun je je elke dag verwonderen over het
nieuws wereldwijd. Scholieren die protesteren tegen de opwarming
van de aarde, gele hesjes die protesteren tegen verhoging van de
brandstofprijzen, het hele Brexit gebeuren, het gedoe rondom
het klimaatakkoord, mogelijke kartelvorming van banken. Het is
gewoon een zooitje, maar elke burger gaat gewoon door met zijn of haar
leven. Tussen al dat nieuws viel mij onlangs één technisch nieuwsfeit op. Wat blijkt: de besturing van
de bruggen en sluizen in de Afsluitdijk is onbetrouwbaar! Wat? Lees ik dat goed? Wij, Nederlanders,
dijken, bruggen, sluizen, onbetrouwbaar? Daar zijn we toch de beste in van de hele wereld? Even
verder lezend zie ik dat de bedienings- en besturingsinstallaties bij Kornwerderzand en Den Oever
zijn vervangen in 2016. En dat Rijkswaterstaat gaat onderzoeken hoe het zo ver kon komen en wie
er aansprakelijk is. Dat zou ik ook wel willen weten! Vernieuwing gaat anderhalf jaar duren en er
wordt extra personeel ingezet om de veiligheid te waarborgen. Mijn vertrouwen in de hedendaagse
technologie kreeg toch wel even een deuk.
Nu we het toch over vertrouwen hebben, vaak geven we af op buitenlandse en dan met name
Aziatische producten. Neem een Huawei dat internationaal onder vuur ligt vanwege mogelijke
spionage via hun netwerkapparatuur. Maar welke merken gebruikt u in het dagelijkse leven?
Microsoft, Hewlett Packard, Apple, Asus, Google, Facebook, Cisco, Samsung? Wie weet wie daar
allemaal meekijken met wat u wel en niet doet? Naast heel veel smartphones en elektronica komt
ook de nodige aandrijftechniek uit het Verre Oosten; elektromotoren, koppelingen, tandwielkasten,
ga zo maar door. Machinebouwers gebruiken die componenten ook, want ze zijn net zo goed als
diverse in Europa gebouwde producten en er hangt vaak een vriendelijker prijskaartje aan. Diverse
fabrikanten produceren daar immers volgens Europese specificaties. Alleen en dat is zo jammer, de
machinebouwers die inkopen in het Verre Oosten, roepen dat niet van de daken. Okay, misschien
dat er nog inferieure producten gemaakt worden, maar het is aan de inkoper, de engineer en de
kwaliteitsdienst om daarop te letten. Bovendien, wat we hier in Nederland maken is immers ook niet
altijd even betrouwbaar, kijk maar naar die oerdegelijke Afsluitdijk!
Onbetrouwbaar
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| De weg naar strategische OEM-technologiepartner | Segmentering biedt kansen | Performance Level in de hydrauliek
| Met Nidec DFS modulair,
effi ciënt en fl exibel
aandrijven tot 2,7 MW
#1 | 2019
01_cover.indd 1 04-02-19 16:18
De Dutch Free Standing
(DFS) is een serie
frequentieregelaars voor
grote vermogens. Het
concept is ontwikkeld
door de engineers van
Nidec Sliedrecht en
bestaat uit kasten met
frequentieregelaars, waarbij
alle componenten en
plaatsingen in de kast zijn
pre-engineered.
Nidec Netherlands BV
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
Tel: 0184-420555
Info.nl@mail.nidec.com
www.nidecnetherlands.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 04-02-19 16:22