Pagina 21 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2019

21
TEKST / FOTO’S | Paul Quaedvlieg
Op de SPS IPC Drives afgelopen november stonden ze fier op de stand van NIDEC, diverse varianten van
de Drive Free Standing (DFS), een serie frequentieregelaars voor grote vermogens. Maar DFS staat ook
voor Dutch Free Standing, want dit concept is door de engineers van Nidec Sliedrecht ontwikkeld en
ook daar gebouwd. Inmiddels verkopen ook de buitenlandse vestigingen de ‘made in Holland’ kasten
met frequentieregelaars, waarbij alle componenten en plaatsingen in de kast zijn pre-engineered.
Aandrijftechniek ging in Sliedrecht kijken hoe ze dat toch doen.
V
olgens Arjan Bakker, algemeen directeur bij Nidec
Control Techniques in Sliedrecht, neemt de accep-
tatie van frequentieregelaars voor grote vermogens
aandrijvingen alleen maar toe. “Zo zijn er nog heel
weinig compressoren die niet meer frequentie-
geregeld worden. Valt bij een koelopslag zo’n compressor uit,
dan moet je snel voor een oplossing zorgen. Eenzelfde verhaal bij
grote ventilatoren en pompen, ook daar zien we steeds grotere
vermogens. Bij een bedrijf op industrieterrein Moerdijk staat een
ventilator te draaien met een vermogen van 2 MW. Staat deze
stil, dan staan er zo’n 160 mensen te wachten. Stilstand kost dan
serieus geld. We hebben dit bedrijf kunnen helpen met een DFS-
systeem, waarmee we de flexibiliteit laten zien voor toepassingen
met grotere vermogens en waar de belangrijkheid navenant is.”
Door de kasten te standaardiseren en op voorraad te zetten
kan Nidec heel snel inspringen bij een calamiteit. “Vaak duurt
het bij een defecte frequentieregelaar met vermogens van meer
dan 300 kW te lang om deze te repareren,” aldus Bakker. “Het
is al regelmatig voorgekomen dat klanten ons belden met een
defecte regelaar van een ander fabricaat met de vraag of we snel
een groot vermogen regelaar konden leveren. Daar konden we
toen maar ook nu een oplossing bieden en ’s avonds de applicatie
van die klant weer laten draaien. Bij productiebedrijven is maar
één ding belangrijk en dat is ‘produceren’! Dus hoe sneller je weer
kunt draaien na stilstand hoe beter.”
Modulair en flexibel
Momenteel zijn er diverse DFS-systemen geleverd voor de
aandrijving van compressoren, pompen, ventilatoren, extruders en
‘Door de modules als master en slave te
koppelen, ontstaat een groot en betrouwbaar
vermogen, opgebouwd met standaard
componenten’ >
boegschroeven. De DFS is een frequentieregelaar die vrij is neer te
zetten in een technische ruimte of naast een machine of applicatie.
Basis is een Unidrive M700 of F300 regelaar maar dan meteen
ingebouwd in een Rittal of Eldon systeemkast met sokkel, inclusief
snelle zekeringen, hoofdschakelaar, display op de voorzijde en naar
keuze met een dakventilator met thermostaat. Bakker: “De Unidrive
M700 is geschikt voor het aansturen van alle soorten motoren,
zoals open loop, closed loop, servo-systemen, PM-motoren en ga
zo maar door. Deze Unidrive M700 heeft standaard type approval
en is dus zeer flexibel in te zetten binnen industriële-, offshore- en
marinetoepassingen. Daarnaast is de DFS ook leverbaar in een
type F300 die specifiek voor de markt van ventilatoren, pompen
en compressoren is ontwikkeld en voorzien is van tal van slimme
functies die bij deze toepassing wenselijk zijn.
Van de DFS zijn er meerdere varianten. Tijdens de rondleiding
door de assemblage in Sliedrecht legt Bakker de verschillen uit
tussen de varianten. “De DFS is gebaseerd op standaard Rittal of
Eldon kasten. Deze standaard kasten worden gebruikt als basis-
frame en door ze te koppelen, wordt er ook een groter vermogen
De DFS-systemen konden op internationale aandacht rekenen
tijdens de SPS IPC Drives 2018 in Neurenberg
20-21-22-23_nidecdfs.indd 21 04-02-19 16:21