AANDRIJFTECHNIEK | februari 201910
batterijen en de omgeving daarom een essentieel gegeven. Het
is namelijk bedoeld voor toepassingen in de stad waarbij de lege
modules ter plekke worden verwisseld en centraal worden opge-
laden. “Centraal laden voorkomt dat je een laadinfrastructuur
nodig hebt,” legt Kelder uit. “Voor onze klanten is dat cruciaal.”
Cleantron heeft een speciaal algoritme ontwikkeld dat inzicht
geeft in de onderhoudsstatus van een module. De klanten die een
vloot van electric light vehicles beheren in steden als Barcelona,
Berlijn en Stuttgart, zien op een app waar de voertuigen zich
bevinden en welke batterijpakketten gewisseld moeten worden.
“Als een pakket nog 20 procent geladen is, gaan we wisselen.”
Het investeringsprogramma van Cleantron richt zich voor de
Mobiel wisselen
Toch gaat het Nederlandse Cleantron in Nieuw Vennep een
fabriek bouwen voor de productie van lithium batterijen voor de
automobielindustrie. Maarten Kelder wil in de zomer van 2019
het automotive-center openen. Twee jaar daarna moet de pro-
ductiefabriek gereed zijn. Daarmee zet het Nederlandse bedrijf
een nieuwe stap. Want met de multipacs richt het zich tot nog
toe op de light electric vehicle (LEV) markt: scooters, AGV’s, lichte
nutsvoertuigen met batterijen in een 24V, 48V of 72V uitvoering.
De pakketten van Cleantron onderscheiden zich doordat ze twee
werkmodi kennen: parallelle discharge en sequentiële discharge.
“Hierdoor is een hoge ontlaadstroom toegestaan en kun je de
batterijpacks eenvoudig wisselen.”
In het concept van Cleantron zijn alle modules via een
CAN-bus met elkaar verbonden; dus geen master-slave con-
cept. Doordat elke module een dynamische CAN ID heeft, kun
je ze gemakkelijk uitwisselen. Zouden de modules niet onder-
ling kunnen communiceren, dan krijgt de laatste module die
afschakelt een enorme overspanning te verwerken met kans op
kortsluiting. Bij het multipac-systeem is communicatie tussen de
De opbouw van een high
voltage batterij van
Volkswagen
(FOTO: VW)
Bij het Fraunhofer ILT wordt onderzoek gedaan naar het vergaand
automatiseren van de batterijproductie. De 100 procent
kwaliteitscontrole van de duizenden lasverbindingen is daarbij de
uitdaging (FOTO: FRANC COENEN)
||| BATTERY DAY 11 APRIL
Omdat de interesse voor de Battery Day zo groot was –
en veel mensen niet konden deelnemen – organiseren
Doet en AutomotiveNL op 11 april een nieuwe dag rond
batterijtechnologie.
www.automotivenl.com
08-09-10-11-12_batterijday.indd 10 04-02-19 12:25