Pagina 9 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlFEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 9
vice president van het Californische
Calstart tijdens zijn openingsspeech. Zijn
boodschap was helder: Trump of geen
Trump, California is vastbesloten al in
2023 in stedelijke gebieden zoveel moge-
lijk ‘zero-emissie’ stadsdistributie te heb-
ben. En in de haven van Los Angeles wil
men vanaf 2035 geheel zero-emissie ope-
reren. Calstart helpt daarbij in California.
“Maar ook elders zijn er dit soort bewe-
gingen,” onderstreepte Van Amburg.
“Ook New York, Londen en Parijs willen
vanaf 2040 alleen nog elektrische voertui-
gen in hun steden toelaten en de Chinese
regering heeft voor die datum iets soort-
gelijks in gedachten. Maar dan voor heel
China…”
Einde verbrandingsmotor?
Binnen een speelveld waarbij overheden
steeds stringenter de spelregels bepalen,
moeten ook ondernemers mee. Er was
een tijd dat je een tender kon winnen
door met extra schoon materieel te
komen. Maar meer en meer zal dat ge-
woon de eis worden, wil je überhaupt
kunnen meedingen. En of het nu van-
wege de angst voor global warming is of
de wens tot een betere luchtkwaliteit in
woongebieden, de eindige reserves aan
fossiele brandstoffen of geopolitieke re-
denen, duidelijk is dat overheden vrij
eensgezind aan de motorsteunen van de
verbrandingsmotor zagen.
Daar past wel een kanttekening bij. Ste-
den en zelfs regeringen in onze con-
treien kunnen wel hard roepen dat men
vanaf 2025 alleen nog elektrisch rijden,
graven en varen in dicht bewoonde ge-
bieden. Maar heel realistisch is dat niet,
tenzij ook Europese landen hiervoor mil-
jarden subsidie gaan uittrekken. Dat
doen ze niet en dat geeft met name de
Europese industrie de ruimte zijn eigen
agenda te bepalen. Al was het maar om
de ontwikkelkosten van de laatste Euro-
en Tier-normen terug te verdienen. Bij
zware trucks is Euro-6 met Step C inmid-
dels al in de derde fase. Voor industriële
machines is sinds januari net Tier 5 van
kracht geworden; dat zit nog onder de
Euro-eisen van 2013.
Tijdens het symposium werd duidelijk
dat milieueisen weliswaar een initiële
driver zijn, maar dat de vertaling daarvan
in de praktijk gezocht wordt in innovatie
die gelijke trend houdt met het reduce-
ren van de ‘total cost of ownership’
(TCO). Want in een schone machine die
alleen maar duurder is, zit geen direct
voordeel voor de ondernemer. Wel in
minder diesel, waarbij meteen het eerste 4
Machine Diesel LPG/
gasolie
CNG/LNG/
Biogas
Elektrisch Elektrische
aandrijving
Hybride Brandstof-
cel
Vorkheftruck
Landbouwtrekker
Maaidorsers
Schrankladers
Graaf-laadcombinaties
Wielladers
Minigraafmachines
Graafmachines
Bulldozers
Dumpers
Mijnbouwgraaf-
machines
Dominant Wijd verbreid Wijd verbreid Laag volume Prototype
Verreikers en heftrucks
Onderaardse
mijnbouwmachines
Dit overzicht maakt duidelijk dat veruit de meeste industriële machines nog op diesel werken. Alleen in de mijn-
bouw zijn er een paar elektrische toepassingen (bron: Knipp Gormezano & Partners).
Volwassen Onvolwassen
Technologietransfer < 56kW > 56kW
Automotive segment Licht voertuig – personenauto/kleine
Bestelwagen
Zwaar bedrijfsvoertuig
Batterijen Modulaire pakketten mogelijk –
Additionele eisen aan duurzaamheid
en milieu
Hogere kosten per unit dankzij
additionele eisen aan duurzaamheid
en milieu
Laden Kan laders voor lichte voertuigen
gebruiken
Industrieel laadsysteem vereist
Motoren Applicatiespeciek Applicatiespeciek
Vermogenselektronica Directe overbrenging mogelijk Applicatiespeciek
Kosten 1 – 2x 2 – 5x
Mate van volwassenheid Goed Onvolwassen
Stage II of lager Stage III Stage IIIB Stage IV Stage V
2025
2020
2015
2010
2005
0 2 4 6 miljoenen
Een overzicht van de stand van zaken bij bouw en agrarische machines met betrekking tot hun uitstoot. In 2005
waren alle machines nog Tier 2 of minder. Maar in 2025 zal nog steeds éénderde van de machines niet beter dan
Tier 3B zijn.
De transitie van verbrandingsmotor naar door batterijen gevoede voertuigen is op dit mo-
ment het best mogelijk bij vermogens tot 56 kW. Bij zwaardere commerciële voertuigen
ziet het er veel minder goed uit. Daar zijn de kosten nog steeds twee tot vijf keer meer dan
van een gelijkwaardig dieselvoertuig toepassingen (bron: Knipp Gormezano & Partners).
08-09-10-11_symposium.indd 9 05-02-18 16:40