Pagina 6 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl FEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK6
Danfoss demonstreert autonoom voertuigsysteem
Onlangs presenteerde Danfoss Power Solutions een systeem voor een autonoom voertuig.
Het Danfoss Autonomous Vehicle Integration System oftewel DAVIS is een flexibele technolo-
gieoplossing die machinebouwers in staat stelt om autonome kenmerken aan te bieden voor
hun off-highway voertuigen. Danfoss kan sommige autonome functies zoals afstandsbedie-
ning al introduceren voor off-highway voertuigen, met systemen van derde partijen. De de-
monstratie met DAVIS benadrukte het potentieel voor autonome functies voor deze voertui-
gen en is een veelbelovende eerste stap naar samenwerking met partners naar een oplossing
die de markt kan gebruiken. DAVIS brengt de uitgebreide applicatiekennis van Danfoss in
hydrauliek, elektronica, sensoren en op de cloud gebaseerde bedieningsinterfaces die nodig
zijn om een autonoom systeem te bouwen samen. Danfoss Power Solutions zoekt nu naar
klanten van wie het machineontwerpen kan gebruiken om de mogelijkheden van DAVIS te
verfijnen. Met DAVIS zouden de volgende technieken zoals connectiviteit, routebepaling, de-
tectie van obstakels, samenwerkende sensoren en een intelligente besturing kunnen worden
toegevoegd aan bestaande machineontwerpen.
Nieuws
AGV’s navigeren via de cloud
Een onderzoeksteam van de afdeling Roboter- und Assistenzsysteme aan het Fraun-
hofer-Institut für Produktionstechnik und Automatisierung (IPA) heeft een op de
cloud gebaseerde navigatietechnologie ontwikkeld. Deze maakt het gebruik van au-
tomatisch geleide voertuigen (AGV’s) betrouwbaarder, flexibeler en efficiënter. Om
bij herinrichting kostbare en tijdrovende ombouwmaatregelen te voorkomen, heeft
het onderzoeksteam van Fraunhofer-IPA alle onbemande voertuigen en de externe
laserscanners van een fabriekshal via de cloud met elkaar in een netwerk gekoppeld.
Deze ‘Cloud Navigation’ maakt een coöperatieve cartering en routeplanning via een
centrale navigatieserver mogelijk. De server berekent de route van elk afzonderlijk
voertuig en verbetert die à la minute wanneer het een hindernis tegenkomt. Onder-
deel van de Cloud Navigation is de in eigen huis ontwikkelde softwaremodule
‘Co-operative Longterm SLAM’ (SLAM = Simultaneous Localization and Mapping). Alle
vast in de ruimte geïnstalleerde laserscanners en de sensoren van alle onbemande
voertuigen verzamelen gezamenlijk informatie over de omgeving en stellen daaruit
een kaart samen, die voortdurend wordt geactualiseerd. Uit deze data berekent de
op de cloud gebaseerde navigatieserver de routekaarten voor ieder afzonderlijk voer-
tuig. ‘Predictive Driver’, een verdere ontwikkeling van de softwaremodule ‘Elastic-
Band’ is echter verantwoordelijk voor de reactieve routeplanning. Deze module rea-
geert op spontaan optredende hindernissen en berekent een uitwijkroute. Als de
routes van twee AGV’s elkaar kruisen, dan stemmen hun bewegingsplanners via de
cloud met elkaar het verloop af. Files en botsingen worden hierdoor vermeden.
De nieuwe navigatietechnologie van Fraunhofer IPA maakt het gebruik van AGV-
systemen betrouwbaarder, flexibeler en efficiënter (foto: Universität Stuttgart
IFF/Fraunhofer IPA, Rainer Bez).
Mikrocentrum verhuist naar Veldhoven
In de zomer van 2018 verhuist Mikrocentrum naar bedrijventerrein De Run in Veldhoven. Het gebouw was onder meer eerder in gebruik als holdingkantoor
van ASML en ligt naast het hoofdkantoor van Simac, dicht bij de ringweg rond Eindhoven. Het pand wordt de komende maanden verbouwd en uitgebreid
om het optimaal geschikt te maken voor de diverse activiteiten van Mikrocentrum zoals het verzorgen van cursussen en het organiseren van evenementen.
De afgelopen jaren is de organisatie alleen maar gegroeid en was het huidige pand aan de Kruisstraat al langere tijd veel te klein. Er moest steeds vaker
worden uitgeweken naar andere accommodaties. Mikrocentrum wil een ontmoetingsplaats zijn voor bedrijven en door de toenemende verdeling over
meerdere locaties was dat steeds moeilijker te realiseren. Onlangs opende het Mikrocentrum een practicum voor onder meer elektrotechniek, mechatronica
en industriële automatisering en de uitbreiding van de overige practica, onder meer voor hoogwaardige meettechniek. Wegens ruimtegebrek op de Kruis-
straat werden die practica tijdelijk gehuisvest in het TechniekHuys in Veldhoven, slechts enkele honderden meters van de nieuwe huisvesting. Ook voorziet
Mikrocentrum een trend naar een grotere diversiteit van kleinschalige bijeenkomsten in allerlei
vormen zoals themabijeenkomsten, netwerkbijeenkomsten, meet & match bijeenkomsten, bijeen-
komsten voor starters maar ook voor product- of technologiepresentaties van bedrijven. De nieuwe,
grotere en flexibele thuisbasis is goed bereikbaar met de auto (vlakbij de A2/N2), openbaar vervoer
en beschikt over 175 parkeerplaatsen.
Het demonstratievoertuig van Danfoss met tal van autonome functies
(foto: Danfoss Power Solutions).
De nieuwe huisvesting van Mikrocentrum zal flexibel, multifunctioneel en voorzien van de modernste technologieën
worden ingericht om tal van kleinschalige bijeenkomsten te laten plaatsvinden (foto: Mikrocentrum).
04-05-06_Nieuws.indd 6 05-02-18 16:40