Pagina 5 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

Nieuws
www.AT-aandrijftechniek.nlFEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 5
4
Huisman print 3D offshore
kraanhaak
Begin dit jaar is ’s werelds eerste 3D-geprinte offshore kraanhaak, geproduceerd door
Huisman Equipment in Schiedam, met vlag en wimpel geslaagd voor de overbelastings-
test (80mt) en alle bijbehorende kwaliteitscontroles. Kraanhaken zijn meestal vervaar-
digd door middel van giet- of smeedtechnieken. De door Huisman gebruikte 3D-print-
technologie heeft een enorme stap voorwaarts gemaakt naar wat een nieuwe, toekom-
stige productietechnologie zou kunnen worden. Huisman maakt actief gebruik van de
3D-printtechniek ‘Wire & Arc Additive Manufacturing’ (WAAM) voor de productie van
middelgrote tot grote componenten van hogesterktestaal. Een van die producten is een
grote viertandshaak met een geprint eigen gewicht van circa 1000 kg. Een belangrijk
voordeel voor grotere kraanhaken is de aanzienlijke vermindering van levertijd tegen
een kostprijs die met gietstukken en smeedstukken kan concurreren. Bovendien kan
een consistenter kwaliteitsniveau worden gegarandeerd. WAAM kan worden gebruikt
voor kraanhaken maar stelt Huisman ook in staat om andere componenten te produ-
ceren. Denk aan complexe vormen, korte levertijden of lokaal alternatieve materiaal-
eigenschappen, om bijvoorbeeld slijtvastheid en corrosieweerstand te verbeteren. Met
de positieve WAAM-testresultaten is
Huisman nu in staat om betrouwbare
componenten te produceren die eer-
der fysiek onmogelijk of commercieel
onhaalbaar waren. In de nabije toe-
komst wil Huisman het WAAM-proces
verder verbeteren door de kostprijs
voor deze techniek te verlagen en de
productiemogelijkheden te vergroten
tot objecten van 2500 kg geprint ge-
wicht.
?
De 3D-geprinte kraanhaak op de testbank bij
Huisman (foto: Huisman Equipment).
NASA vindt het wiel opnieuw uit
Het Glenn Research Center van NASA heeft een nieuwe draadgaasband ontwik-
keld, omdat de wielen van de Curiosity Mars Rover sneller uit elkaar vielen dan
verwacht. Het nieuwe wiel is gemaakt van een speciale geheugenlegering die
veel sterker is dan eerdere ontwerpen, en kan de weg banen voor grotere, ro-
buustere rovers en voertuigen. Om tot deze oplossing te komen was een ont-
moeting tussen een ingenieur en een materiaalspecialist nodig. Laatstge-
noemde stelde voor om een legering van geheugenmetaal te gebruiken, een
speciale legering met kristallen die vervormen en op atomair niveau terugkeren
naar hun uitgangspositie. Toen de onderzoekers wielen maakten uit een nik-
keltitaniumlegering, konden ze deze vervormen tot aan de as en vervolgens
terugkeren naar hun oorspronkelijke vorm. Tijdens proeven aan het Jet Propul-
sion Laboratory bleken de banden het goed te doen op het zware testtraject.
Hoewel NASA nog bezig is met de ontwikkeling, is geheugenmetaal een grote
belofte voor nieuwe lichtmetalen draadgaasbanden. Ze zijn niet alleen duurza-
mer, maar ze passen zich ook aan het terrein aan zonder er in weg te zinken.
Tevens kunnen ze zwaardere ladingen vervoeren bij matige tot hoge snelhe-
den. NASA hoopt dat ze ooit niet alleen de levensduur van onbemande rovers
zullen verbeteren, maar ook op bemande voertuigen zullen worden gebruikt. NASA-technici zijn bezig met het opbouwen van de nieuwe band (foto: NASA).
Damen Schelde Gears heeft meer dan negentig jaar ervaring in het
ontwerpen en produceren van tandwielen voor de hoofdvoortstuwing van
marine- en handelsschepen (foto: Damen Schelde Gears).
Renk neemt Damen
Schelde Gears over
Eind vorig jaar heeft de Damen Shipyards Group de overdracht
van zijn 100 procent aandeel in Damen Schelde Gears in Vlissin-
gen aan het Duitse Renk voltooid. Damen Schelde Gears is een
technologie gedreven bedrijf dat is gespecialiseerd in het ont-
werpen, ondersteunen, adviseren en probleem oplossen van alle
technische en commerciële aspecten van tandwieloverbrengin-
gen en andere roterende apparatuur. Renk, met hoofdkantoor in
Augsburg, is een vooraanstaand fabrikant van voortstuwings-
componenten en testsystemen. Het concern noemt zich markt-
leider op het gebied van transmissies voor rupsvoertuigen, glij-
lagers en scheepstandwielkasten. De afzonderlijke sterkte en
specifieke productkennis van Damen Schelde Gears is een goede
aanvulling op de tandwielactiviteiten van Renk. Damen Schelde
behoort sinds 2000 tot het scheepsbouwconcern, maar Damen
had maar een relatief klein aandeel in de strategie van zijn tand-
wieldivisie. Met Renk, dat ook een grote expertise heeft op het
gebied van tandwielen, heeft het scheepsbouwconcern een
nieuwe strategische aandeelhouder voor de lange termijn ge-
vonden. De verwachting is dat Damen Schelde binnen de Renk-
organisatie een nieuwe impuls zal krijgen.
04-05-06_Nieuws.indd 5 05-02-18 16:40