Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlFEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 47
voor een derde partij. De opdrachtgever
wilde bedrijfsauto’s voorzien van kracht-
stroom voor de aandrijving van gereed-
schappen en machines op en in het voer-
tuig, gebruik makend van een additionele
generator op het motorblok. Voor vracht-
wagens bleek de ontwikkelde generator
van 5 kW te weinig, voor bestelauto’s
(vaak rijdende werkplaatsen) was het to-
tale kostenplaatje te hoog. Voor inbouw
achteraf zou de halve auto uit elkaar moe-
ten worden gehaald. De techniek is bewe-
zen en kostentechnisch zou serieproduc-
tie geen probleem zijn, maar inbouw zou
alleen af fabriek rendabel zijn. Maar mo-
torruimten zijn tegenwoordig dermate
volgebouwd dat hier ook geen/weinig
ruimte voor is.
Een ander product is ontwikkeld met in
het achterhoofd de verpakkings- en voe-
dingsmiddelenindustrie. Fabrikanten van
trommelmotoren gebruiken inductiemo-
toren of gelijkstroommotoren, met een
grote overbrenging en smering middels
olie. De beoogde doelgroep wil geen
risico lopen dat olie uit trommelmotoren
op de werkvloer (slipgevaar) of zelfs in
voedingsmiddelen (voedselveiligheid) be-
landt. Magnetic Innovations heeft een
direct drive alternatief ontwikkeld zonder
overbrenging en smeermiddelen, die zui-
niger is met energie en een aanmerkelijk
langere levensduur heeft. Het prototype is
op een aantal beurzen gepresenteerd,
hetgeen inmiddels tot een aantal con-
crete vragen en opdrachten heeft geleid.
EVT
Een zusterbedrijf van Magnetic Innovati-
ons is EVT BV, dat elektromagnetische
(contactloze) versnellingsbakken maakt
voor het overbrengen van het vermogen
van een verbrandingsmotor naar de wie-
len van een voertuig of schroeven van een
vaartuig. Tussen motor en wielen of
schroeven zitten alleen contactloze elek-
tromagnetische componenten, die het
geleverde vermogen omzetten naar het
gewenste koppel en toerental. Het sys-
teem fungeert tevens als startmotor, als
koppeling en generator. De unit kan naar
verschillende vormfactoren worden ge-
schaald voor gebruik in auto’s, tweewie-
lers, boten, et cetera.
Voor deze spin-off van de TU Delft bouwt
Magnetic Innovations ook grotere sys-
temen. Een unit ter grootte van een was-
machinetrommel bevat zowel de perma-
nent magneet synchrone motor als de
generator. Dams: “Tijdens het testen heb-
ben we voor het gemak aan de ingaande
as geen verbrandingsmotor maar een in-
ductiemotor geplaatst. Die is meer dan
eens zo groot en levert maar een zesde
van het vermogen van de EVT-aandrijving.
Zo groot zijn de vormfactorverschillen!”
Moving magnet actuator technology
In het verleden heeft Dams onder meer
onderzoek gedaan naar compensatie van
gravitatiekrachten, bijvoorbeeld om ma-
chines te ontkoppelen van aardvibraties.
Een spin-off daarvan is een project dat
Magnetic Innovations heeft gedaan voor
een cryogene toepassing in de ruimte-
vaartindustrie. In het kader daarvan zijn
aanpassingen gedaan aan ‘moving mag-
net’ actuatoren. Van den Heuvel: “In feite
zijn dit actuatoren waarbij een magneet
beweegt in een spoelkern. Het grote voor-
deel hiervan is dat een dergelijke actuator
een grotere slag (tot 25 mm à 30 mm) kan
maken en een grotere kracht aan kan dan
bijvoorbeeld een ‘voice coil’ actuator.
Deze laatste is in wezen hetzelfde prin-
cipe als wat gebruikt wordt in een luid-
spreker, met een slag van slechts een paar
mm.”
Bij de moving magnet actuator zijn de
spoelen verbonden met de vaste wereld
en bewegen de magneten binnen de
spoelen; er zijn dus geen bewegende dra-
den. Daarbij zijn hoge versnellingen mo-
gelijk; Magnetic Innovations heeft onder
meer een actuator gemaakt die een ver-
snelling van 26 g haalde. De actuator
weegt nagenoeg niets, maar is supersnel.
Deze ontwikkeling gebeurde voor een
klant ter vervanging van een pneumati-
sche cilinder. Voor andere toepassingen
zijn zelfs versnellingen tot boven 100 g
mogelijk.
De moving magnet actuator heeft diverse
toepassingen gevonden, onder meer als
alternatief voor pneumatiek bij het bedie-
nen van kleppen en het tegenhouden van
objecten. Pneumatiek is energetisch niet
efficiënt en vergt een zekere infrastruc-
tuur (persluchtleiding of lokale compres-
sor, elektromechanisch bediende kleppen
etc.), maar met name het geluidsniveau
vormde hier een probleem. Magnetic In-
novations ontwikkelde voor een derge-
lijke applicatie een actuator met een slag
van 25 mm, die over 18 mm een kracht 4
Magnetic Innovations heeft een direct drive trommelmotor ontwikkeld zonder overbrenging en smeermiddelen,
die zuiniger is met energie en een aanmerkelijk langere levensduur heeft. Het bedrijf mikt hiermee met name op
de voedingsmiddelen- en verpakkingsindustrie.
Deze moving magnet actuator weegt nagenoeg niets, maar
is supersnel. Deze ontwikkeling gebeurde voor een klant ter
vervanging van een pneumatische cilinder.
46-47-48_magnetic.indd 47 01-02-18 16:16