Pagina 46 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl FEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK46
Magnetic Innovations maakt
oplossingen voor machinebouwers (2)
Magnetic Innovations in Veldhoven is
ontwikkelaar en producent van elektromotoren in
de breedste zin van het woord, maar hoofdzakelijk
van permanentmagneetmotoren in direct drive
toepassingen. In dit tweede deel gaan wij in op enkele
aandrijvingen die het bedrijf heeft ontwikkeld en op
de toepassing ervan. Aandrijftechniek sprak hierover
met sales manager Cor van den Heuvel en chief
technology officer Johan Dams.
[tekst] Ad Spijkers [foto’s] Magnetic Innovations BV, Veldhoven
in massa’s zouden worden geproduceerd.
De aangescherpte IEC-normen dwingen
fabrikanten van inductiemotoren wel
steeds meer in die richting. Johan Dams:
“Het is jammer dat je grote hoeveelheden
grondstoffen gebruikt om iets te maken,
terwijl je met minder materiaal dezelfde
of betere prestaties kunt leveren en het
energieverbruik een stuk lager is.”
Applicatie-specifieke oplossingen leveren
de meest geschikte aandrijvingen op in
termen van ruimtebeslag, inbouw, totale
kostprijs en energieverbruik. Maar appli-
catie-specifieke oplossingen vergen vaak
een omdenken bij machinebouwers. Zij
denken in losse motoren, koppelingen,
overbrengingen, behuizingen et cetera,
en niet in kant-en-klare aandrijvingen die
ze direct kunnen inbouwen. Applicatie-
specifieke oplossingen zijn qua aanschaf
soms wat duurder dan standaard compo-
nenten, maar dat wordt ruimschoots ge-
compenseerd door besparingen in het
totale systeem.
Dams toont een applicatie-specifieke oplos-
sing, in wezen een eenzijdig gemonteerde
trommelmotor. De klant hoeft alleen maar
zelf een sleeve te maken en op zijn machine
te schroeven. Die buitenmantel maakt één
en dezelfde aandrijving geschikt voor bij-
voorbeeld een transportband, een riemaan-
drijving, een kettingtransporteur, et cetera.
Dams: “Trommelmotoren zijn altijd een uit-
daging wat betreft de warmteafvoer: hoe
voer je zo efficiënt mogelijk de warmte af.
Wij gaan die uitdaging aan omdat we be-
halve van elektromagnetisme ook kennis
hebben van het thermisch gedrag van
motoren in applicaties.”
Prototypen
Soms komt een ontwerp niet verder dan
het prototype-stadium. Van den Heuvel
toont een generator die werd ontwikkeld
Magnetic Innovations is begonnen
met het ontwikkelen van lineaire actuato-
ren, maar is zich de laatste jaren steeds
meer gaan richten op roterende motoren.
Met name de nieuwe richtlijnen, die de
IEC heeft opgesteld voor het energetisch
rendement van normmotoren, dragen
hier aan bij. Cor van den Heuvel: “Veel
toepassingen maken gebruik van norm-
motoren omdat deze geschikt en beschik-
baar zijn, maar waar ze eigenlijk te groot
zijn. Nu de Europese Unie en IEC de nor-
men hebben aangescherpt en in veel ge-
vallen behalve de normmotor ook een
frequentieregelaar nodig is, wordt in veel
branches naar alternatieve aandrijvingen
gekeken. Voor motoren met een relatief
klein vermogen (bijvoorbeeld 5 kW
tot 11 kW) geldt, dat het rendement van
een normmotor veel lager is dan van een
permanent magneet synchrone motor
(PMSM). Op die markt wil Magnetic
Innovations het verschil maken met een
slimmer motorontwerp.”
Applicatie-specifieke motoren
Normmotoren (inductiemotoren) zijn
goedkoop omdat ze in massa worden ver-
vaardigd, maar milieutechnisch en econo-
misch zou het efficiënter zijn als PMSM’s
Inductiemotoren volgens IEC-normen gebruiken relatief grote hoeveelheden grondstof-
fen terwijl door een geoptimaliseerd ontwerp (zoals deze motoren) met minder materiaal
dezelfde of betere prestaties zijn te leveren en het energieverbruik lager is.
46-47-48_magnetic.indd 46 01-02-18 16:15