Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlFEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 43
tegelijk toegevoegde waarde creëren voor
de Amsterdam ArenA. “Want wat is er leu-
ker om tegen je zakenrelatie te zeggen
dat zijn VIP-seat wordt verwarmd door
jouw elektrische auto?” grapt Van Raan
tijdens het kennisevent.
Momenten pakken
Volgens Robbert Monteban, EV-director
bij Nissan, is de tijd rijp voor Vehicle-to-
Grid-technologie. “Wereldwijd willen we,
vooral in stedelijke gebieden, naar een
zero-emission. Duurzame energieopwek-
king speelt daarbij een grote rol. Bij
bi-directioneel laden wil je het netwerk zo
veel mogelijk ontlasten. Het lijkt er vaak
op dat iedereen op hetzelfde moment aan
de laadpaal gaat hangen met zijn elektri-
sche auto. Als het dan bijvoorbeeld om
tweehonderdduizend auto’s gaat, zou je
het netwerk moeten verzwaren om die
capaciteit aan te kunnen. Dat is niet
nodig. Het mooie van bi-directioneel
laden is dat je gedurende de dag be-
paalde momenten gaat pakken. Denk bij-
voorbeeld aan de mogelijkheid om je
auto op te laden tijdens daluren en te ont-
laden tijdens piekuren. Op die manier
laad je goedkoop en bespaar je ook nog
eens op de energierekening. De auto
heeft een timerfunctionaliteit waarmee je
kunt aangeven op welk moment je de
auto weer wilt gebruiken. De Leaf zorgt er
dan voor dat de accu op het gekozen tijd-
stip volledig is opgeladen. Uiteindelijk
kan dat ook mooi uitpakken voor bedrij-
ven. Nissan verkoopt mobiliteit, statische
energieopslag en Vehicle-to-Grid-techno-
logie. Als je die drie elementen gaat kop-
pelen aan elkaar, dan heb je een heel
mooi project, zoals we hier kunnen zien in
de ArenA.”
EV-kennisindustrie
Monteban refereert ook aan het herge-
bruik van de Nissan Leaf batterijen. “Voor
de statische energieopslag worden batte-
rijen gebruikt die een tweede leven in-
gaan, dus batterijen die niet meer ge-
schikt zijn voor mobiliteit maar wel voor
opslag van duurzame energie, en deze
energie terug laten leveren als je er be-
hoefte aan hebt. Je kunt hiermee energie
leveren aan de energiemarkt, je kunt er
energie mee bufferen, je kunt er onbalans
mee uit het netwerk halen.”
Een andere ontwikkeling waar Nissan,
samen met Eaton in heeft geïnvesteerd, is
de xStorage Wallbox. “Hiermee kun je
thuis energie opslaan en leveren wanneer
je wilt,” legt een gedreven Monteban uit.
“Mensen denken bij de Nissan nog altijd
alleen aan die Japanse autofabrikant, maar
het gaat tegenwoordig veel verder dan
dat. Daarom praten wij ook altijd over ‘the
car and beyond’. Hier in Nederland hebben
we inmiddels een aardige kennisindustrie
opgebouwd rondom de elektrische auto.
Dat zouden we meer als een export product
op de kaart kunnen zetten.”
www.nissan.nl
www.eaton.nl
Crowdfunding collectief zonnedak
Het grootste collectieve zonnedak van Nederland, op het Nissan Motor Parts Center (NMPC) in Amsterdam, trok
in 2017 veel belangstelling. Een crowdfunding leverde in slechts twee dagen tijd de beoogde 500.000 euro op. Het
NMPC is inmiddels begonnen met de aanleg
van het grootste collectieve zonnedak van
Nederland. Het gaat om 8911 panelen die
per jaar 2,7 miljoen kWh kunnen opwekken.
En dat is genoeg stroom voor negenhonderd
huishoudens. Eind februari is het eerste deel
operationeel, de volledige oplevering zal in
mei dit jaar plaatsvinden. Met de installatie
van het immense zonnedak zet Nissan een
nieuwe stap in zijn strategie gericht op Intel-
ligent Mobility met duurzame energie als een
van de pijlers.
Nissan verkoopt tegenwoordig meer dan alleen auto’s. Ook mobiliteit, statische energieopslag en Vehicle-to-Grid-technologie behoren tot de mogelijkheden.
41-42-43_arena.indd 43 01-02-18 16:14