Pagina 42 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl FEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK42
Henk van Raan,
Amsterdam ArenA:
“Tijdens een event
zijn er grote pieken
qua energiever-
bruik.”
Robbert Monteban,
EV-director Nissan:
“De tijd is rijp voor
Vehicle-to-Grid-
technologie.”
de BAM en het Amsterdams Klimaat &
Energiefonds bij betrokken. Het energie-
opslagsysteem omhelst meer dan alleen
opslag. Het systeem gebruikt negen bi-
directionele omvormers van Eaton en het
equivalent van 280 Nissan Leaf batterijen
die in ‘battery racks’ zijn gemonteerd.
Vooral tijdens grote evenementen zal het
systeem worden gebruikt als noodstroom-
voorziening en onderdeel uitmaken van
de netwerkstabilisatie in en rondom de
ArenA.
Nissan en Eaton hebben al enige ervaring
met energieopslag. Zo’n twee jaar gelden
werd de eerste versie van xStorage Home
gepresenteerd, een energieopslagsys-
teem voor huishoudens. Daarmee zitten
Nissan en Eaton op één lijn met bedrijven
als Tesla (The Powerwall) en Mercedes-
Benz (Homebattery). Hoewel de technolo-
gie nog in de kinderschoenen staat, zijn
het wel de fabrikanten van elektrische
auto’s en componenten die het voortouw
nemen om slimmer met energie om te
gaan. Waarbij het dan niet alleen meer
om het eenrichtingsverkeer gaat om de
elektrische auto op te laden, maar veel
meer een tweerichtingsverkeer wordt,
waarbij de elektrische auto niet alleen
wordt opgeladen, maar ook als energie-
bron en energiebuffer kan dienen, de zo-
genaamde Vehicle-to-Grid-technologie
(V2G).
Lokaal elektriciteitsnet
Voor de Amsterdam ArenA ontwikkelden
Eaton en Nissan het xStorage Buildings-
systeem dat energie efficiënt opslaat en
distribueert wanneer dit nodig is. Hier-
door zal het licht in het stadion met
55.000 zitplaatsen nooit meer uitvallen
zeggen de verschillende participanten.
Door batterijen van gebruikte elektrische
auto’s te hergebruiken, onttrekt het
xStorage Buildingssysteem energie uit het
elektriciteitsnet, waardoor bedrijven meer
controle over hun energieverbruik krij-
gen, inclusief een hoger rendement. “Het
is een enorme stap vooruit op het vlak van
duurzaamheid,” legt Van Raan uit. “Bin-
nenkort kunnen wij de, door onze zonne-
panelen en windmolens opgewekte, ener-
gie opslaan en gebruiken als we deze
nodig hebben. Een geweldige innovatie
– in de nabije toekomst wordt de Amster-
dam ArenA het eerste stadion ter wereld
dat niet langer fossiele brandstoffen ge-
bruikt.”
Het systeem dat voor de Amsterdam
ArenA is ontwikkeld, is straks met zijn 280
Nissan Leaf batterijen het grootste ener-
gieopslagsysteem op hergebruikte batte-
rijen dat door een commercieel bedrijf in
Europa wordt gebruikt. Het heeft een
energiecapaciteit van vier megawatt. Het
xStorage Buildingssysteem fungeert als
essentiële noodstroomvoorziening van de
ArenA en stelt het stadion bovendien in
staat zijn omgeving, indien nodig, van
stroom te voorzien om het elektriciteits-
net te beschermen. The Mobility House,
een van oorsprong Duits technologie-
bedrijf, gaat het geïntegreerde xStorage
Buildingssysteem beheren. Het zal ver-
schillende energieservices leveren die het
lokale elektriciteitsnet stabieler maken en
Waarom ‘second life’ batterijen?
Batterijprestaties lopen gedurende de levensduur van een elek-
trische auto terug. Dit wordt uitgedrukt in State Of Health (SOH).
Wanneer de waarde onder een bepaalde grens komt en dus het
rijcomfort in geding, wordt de batterij bij een elektrische auto
vervangen. De batterij is dan niet meer geschikt voor dynamische
belasting, echter kan deze batterij nog zeer goede prestaties
leveren op het gebied van statische opslag. Voor de Amsterdam
ArenA wordt gebruik gemaakt van batterijen uit testauto’s en la-
boratoria. Via de reguliere weg gaat Nissan de accu’s hergebrui-
ken. Verder zal de Nissan Leaf via de gebruikelijke weg worden
gerecycled – in Nederland wordt hiervoor samengewerkt met
ARN (Auto Recycling Nederland).
Energieopslag in detail
Het energieopslagsysteem van de Amsterdam ArenA heeft in eerste instantie een ver-
mogen van 3 MW en kan 2,8 MWh aan energie leveren. Later wordt opgeschaald naar
een vermogen van 4 MW. Het bestaat dan uit negen bi-directionele omvormers en 119
batterijrekken. In deze batterijrekken zitten in totaal 1160 batterijpakketten, waarbij
elk pakket bestaat uit twaalf Nissan batterijmodules. Het geheel wordt aangestuurd en
gecontroleerd door een ‘battery management system.’ Voor de rest bestaat het ener-
gieopslagsysteem uit ventilatie- en koelingscomponenten, bekabeling (zowel wissel- als
gelijkstroom), bedieningspanelen en kasten.
De energievoorziening rondom de ArenA is complex.
41-42-43_arena.indd 42 01-02-18 16:14