www.AT-aandrijftechniek.nlFEBRUARI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 11
TECHNIEK Elektrisch
te gaan dan men aanvankelijk dacht. Dat
komt omdat men steeds beter begrijpt dat
het accumanagement alles bepalend is.
Door steeds meer parameters te bewaken
en te beïnvloeden, gaat het met het opti-
male laden en de optimale stroomafgifte
steeds beter. Daarmee komen ook weer
nieuwe problemen, bijvoorbeeld de om-
gevingstemperatuur. Li-ion blijft het beste
goed bij temperaturen rond 20°C. Maar
leg dat eens uit aan een Noorse bouwon-
dernemer boven Stavanger in januari…
De steeds meer dedicated aanpak van het
accumanagement staat opnieuw een
ruime schaalgrootte in de weg. Daarom
blijft de prijs per kiloWatt inclusief het
management op dit moment nog steeds
rond de $ 500 schommelen. Een oplossing
ligt mogelijk in het verschiet met de
komst van accu’s met een heel andere sa-
menstelling. Daar wordt er in Duitsland
veel onderzoek gedaan waarbij Na-vaste
stof, koolstof-lucht, magnesium-zwavel en
lithium-zwavel de revue passeren. Maar
uit het feit dat deze nieuwe technieken
tijdens het congres zelfs nergens ge-
noemd werden, zou men kunnen conclu-
deren dat deze technieken voorlopig nog
lang niet boven de industrieel toepasbare
horizon staan.
Ook Caterpillar werkt aan hybride systemen, zoals deze bulldozer (foto: Caterpillar).
Wel hybride
Toch gebeurt er heel veel om ook indu-
striële machines schoner en zuiniger te
krijgen. Grote merken als Komatsu,
John Deere, Caterpillar en Deutz doen
dat vrij behoudend en altijd binnen de
bestaande techniek. Het zijn veelal de
De Rockster R1100DE puinbreker is wereldwijd de enige hybride breker (foto: Rockster).
kleinere heel gedreven ondernemingen
die met de meest vooruitstrevende ver-
anderingen komen. Waar overigens de
grote merken dan weer gebruik van
maken.
www.electricandhybridivt.com
08-09-10-11_symposium.indd 11 05-02-18 16:40