Pagina 6 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl februari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK6
Schaeffler neemt Compact Dynamics over
Schaeffler heeft elektromotorfabrikant Compact Dynamics
overgenomen van Semikron International. Tevens gaan
Schaeffler en Semikron een nauwe samenwerking aan op
het gebied van vermogenselektronica. Met de overname
en de samenwerking breidt Schaeffler haar expertise op
het gebied van elektromotoren en vermogenselektronica
uit en investeert in de ontwikkeling en productie van elek-
trische aandrijvingen. “Als onderdeel van onze strategie
‘Mobility for the Future’ zien wij elektromobiliteit als één
van onze belangrijkste toekomstige kansen. De overname
van Compact Dynamics en de samenwerking met Semikron
is een aanvulling op onze bestaande technologie portfolio
en we zien hier extra groeimogelijkheden,” aldus Klaus Ro-
senfeld, CEO van Schaeffler AG. Compact Dynamics, geves-
tigd in Starnberg (D) is een specialist op het gebied van het
ontwikkelen van innovatieve, elektrische aandrijvingen met
een focus op high-performance en lichtgewicht elektromo-
toren met geïntegreerde elektronica in kleine series en in
autosport/toepassingen. Semikron International is markt-
leider in innovatieve vermogenselektronica. Het samen-
werkingsmodel met Semikron zal vooral bestaan uit de
gezamenlijke ontwikkeling van vermogenselektronica voor
automotive toepassingen. Schaeffler is voornemens om de
elektronica van Semikron te integreren in toekomstige al-
ternatieve aandrijfconcepten.
een artist-impression van de SSCV Sleipnir op volle zee (foto: Heerema
Marine Contractors)
Schaeffler en Compact Dynamics werken al jaren succesvol samen, onder meer in de ontwikkeling van de
elektrische aandrijving voor Team audi abT Schaeffler in de elektrische fia-raceklasse formula e (foto:
Schaeffler)
VrC-ballastsysteem emerson op Sleipnir
Heerema Marine Contractors uit Leiden heeft gekozen voor het VRC (Valve Remote Control)-systeem van Emerson Automation Solutions voor het grootste
semi-submersible kraanschip ter wereld, de SSCV Sleipnir, momenteel in aanbouw op de werf van Jurong in Singapore. Dit 220 meter lange schip is bedoeld
voor het installeren en verwijderen van grote offshore constructies. Beide draaiende kranen op het schip kunnen per stuk maximaal 10.000 ton hijsen. Het
is van cruciaal belang om de Sleipnir tijdens de hijsoperaties stabiel te houden en daar zorgt het ballastsysteem voor. Dit verpompt water tussen de tanks
op het schip om eventuele slagzij die kan optreden bij de verplaatsing van de last in de kranen te compenseren. Het ballast controle systeem moet be-
trouwbaar werken in de veeleisende omstandigheden op zee en moet dat bovendien op een buitengewoon grote schaal doen. De experts van Emerson
hebben in nauwe samenwerking met de stakeholders een speciale volledig redundante Damcos VRC-oplossing ontworpen voor het tankmanagement- en
ballastbesturingssysteem van het schip. De systemen bevatten
847 afsluiters, actuators en LPU’s (Local Power Units) en acht in-
terface-cabinets, die de LPU’s aansturen via een bussysteem en op
hun beurt communiceren via redundante Modbus verbindingen
door het VMS (Vessel Management Systeem). De Damcos LPU’s
van Emerson zijn IP68. Dat betekent dat ze minstens 24 uur op
een diepte van 30 m (3 bar) onder water kunnen functioneren. De
LPU’s zijn rechtstreeks op de actuator gemonteerd en aangeslo-
ten op een P-Net bus. Deze oplossing is voor de werf een aanzien-
lijke besparing, omdat er geen hydraulische leidingen benodigd
zijn, die niet behoeven te worden geïnstalleerd en getest. Op een
schip van deze omvang betekent dit een lengte van ruim 100 ki-
lometer! Bovendien is de betrouwbaarheid hoger dan van een
conventioneel systeem doordat het ontwerp zodanig is dat wan-
neer een interface-cabinet wordt beschadigd door brand of kort-
sluiting, dit geen invloed heeft op de besturing van het systeem.
04-05-06-07_Nieuws.indd 6 06-02-17 12:33