Pagina 5 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

Nieuws
www.AT-aandrijftechniek.nlfebruari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 5
4
Huisman bouwt lagers
met diameter 30m
Huisman Equipment produceert op dit moment zeer grote lagers
bij haar productiefaciliteit in China. De twee lagers, met ieder
een diameter van 30 m, worden geassembleerd voor ‘s werelds
grootste Tub Kranen: de twee 10000mt, door Huisman ontwor-
pen, kranen voor het nieuwe Heerema semi-submersible kraan-
schip Sleipnir (zie foto op volgende pagina). Sinds 2012 ontwerpt
en bouwt Huisman met succes al lagers met een diameter tot
14 m. In tegenstelling tot traditionele Tub Kranen die gebruik
maken van wielstellen voor hun zwenksysteem, maken de kra-
nen van Huisman gebruik maken van lagers van eigen makelij.
Het voordeel van een lager is dat deze voor een aanzienlijke
gewichtsbesparing van de kraan zorgt. De twee lagers van de
Tub Kranen voor de Sleipnir zijn gesegmenteerd. Het ontwerp
van het lager maakt het mogelijk om de rollers te inspecteren
zonder dat het lager gedemonteerd moet worden. De assem-
blage van het eerste lager is afgerond bij Huisman China, het
tweede lager staat gepland voor maart dit jaar.
‘s Werelds eerste LNG-
hopperzuiger te water
Eind vorig jaar is de eerste LNG-hopperzuiger ter wereld te water gelaten. Deze tewa-
terlating van DEME’s LNG-aangedreven sleephopperzuiger Minerva vond plaats bij de
scheepswerf van Royal IHC in Kinderdijk. De sleephopperzuiger beschikt over twee dual-
fuel motoren van de Belgische motorenfabrikant ABC. De motoren van het type 16VD
hebben elk een vermogen van 2.400 kW bij 900 min-1. De capaciteit van de sleephop-
perzuiger bedraagt 3.500 m3 en heeft een baggerdiepte van 30 m. “De tewaterlating
van dit schip is een belangrijke mijlpaal voor de baggerindustrie,” zegt IHC’s Executive
Director Shipbuilding, Arjan Klijnsoon. “Al in 2012 is IHC onderzoek gaan doen naar de
integratie van LNG op baggerschepen, waardoor we de uitdagingen van deze groene
oplossing leerden begrijpen. Dit gaf ons een solide basis om op door te ontwikkelen
toen DEME het aanbestedingsproces begon. Het hielp ons om DEME’s voorlopig ont-
werp voor twee LNG aangedreven sleephopperzuigers te kunnen bouwen. We zijn er
trots op dat we een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt in het ontwerp van bag-
gerschepen, en dat we de milieu-impact van DEME’s schepen hebben beperkt.” Het
dual-fuel (diesel en LNG) baggerschip heeft een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’
notatie, waarmee het ruimschoots voldoet aan de strengste internationale emissie-
eisen. De beschikbaarheid van het schip is eveneens vergroot, omdat het voldoet aan
de eisen voor een uitgesteld droogdoksysteem. Schepen die onder dit speciale pro-
gramma vallen, krijgen een maximum droogdokinterval van 7,5 jaar (in plaats van 5
jaar) door bepaalde bezoeken aan een droogdok te vervangen door inspecties in het
water. IHC en DEME zijn verheugd dat dit baanbrekende ontwerp officieel erkend is
door de industrie.
John Deere toonde onlangs een prototype van een volledig elektrische trekker. Twee elektro-
motoren zorgen hier voor rijaandrijving en de PTO. De prototype trekker met de naam SESAM
(Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) is gebaseerd op een bestaand model,
de JD6R, waarbij de dieselmotor er uit is gehaald. In de plaats daarvan zien een enorm lithium-
ion accupakket. Vlak daarachter zijn de twee elektromotoren gepositioneerd die een continue
vermogen van 130 kW leveren. Het idee achter de SESAM is natuurlijk goed, en is nog beter als
het accupakket wordt opgeladen met groene stroom die vaak bij moderne boerderijen te
vinden is. Denk aan zonnepanelen, een windturbine of een biogasinstallatie. Ook bij het af-
remmen en bergafwaarts rijden wordt weer energie opgewekt. Volgens John Deere kan met
dit accupakket zo’n vier uur lang gereden worden, en zegt zelf dat dat bij lange na niet genoeg
is voor de dagelijkse werkzaamheden op grote landbouwgronden. Bovendien zal de accu-
capaciteit ook afhangen van de bewerking die op het land wordt uitgevoerd en of de werktui-
gen achter de trekker eveneens aangedreven worden. Bovendien zal zo’n accupakket in de
winter heel anders presteren dan in de zomermaanden. De positieve kant van een elektromo-
tor is natuurlijk het hoge koppel dat direct aanwezig is. De twee motoren kunnen op drie
manieren hun vermogen afgeven, beide in gebruik voor de wielaandrijving, beide in gebruik
voor de PTO, of één motor voor de rijaandrijving terwijl de andere de PTO aandrijft. Wat opvalt
is dat John Deere hier gebruik maakt van een bestaande trekker en waarbij alleen de dieselmotor, transmissie en dieseltank zijn verwijderd. De aandrijf-
assen blijven intact, net zoals de hydrauliek.
?
Duidelijk is hier te zien dat het grote accupakket de plaats van de
dieselmotor inneemt (foto: John Deere)
Prototype elektrische trekker van John Deere
Het dual-fuel
baggerschip in
aanbouw bij de
scheepswerf van royal
iHC in Kinderdijk
(foto: iHC)
Huisman China legt momenteel de laatste hand aan twee mega-lagers met
een diameter van 30 m (foto: Huisman)
04-05-06-07_Nieuws.indd 5 06-02-17 12:32