Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl februari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Veerbollenparty
Begin dit jaar had ik het genoegen gast te
mogen zijn bij een aantal nieuwjaarsre-
cepties. Om het ontbijtbuffet van de Eisma
personeelsvereniging en de receptie van de
gemeente Doesburg kon ik niet heen. Er was
echter een nieuwjaarsreceptie waar ik zo-
waar naar uitkeek; de traditionele Veerbol-
lenparty van ‘mijn’ Citroën CX-club. Heerlijk
babbelen over auto’s en techniek onder het
genot van appelfl apjes, oliebollen, Cava en
jus d’orange. Iedere niet-Citroën kenner, zal
zich bij de naam ‘veerbollen’ drie keer achter
de oren krabben, maar in feite is een veerbol
een soort hydraulische schokdemper. In de
veerbol zit een membraam, aan de dichte
zijde gevuld met gas onder druk, aan de
open zijde verbonden met het hydraulische
systeem van de CX. Het is dan ook heerlijk
rijden met zo’n zwevende voiture.
Ik keek echter ook uit naar de Veerbollen-
party 2017 vanwege de locatie: het Louw-
man Museum in Den Haag. Voor de meeste
FEDA-leden een feest van herkenning, er
was immers een ALV midden december
met eindejaarsborrel inclusief oliebollen en
champagne. Enfi n, ik heb er met mijn jong-
ste zoon heerlijk genoten van al die fraaie
automobielen. Er was echter een rijtje auto’s
die mijn aandacht extra trok, de elektrische
voertuigen. Ruim 100 jaar geleden maakten
diverse autofabrikanten gebruik van elektro-
motoren voor de aandrijving. Helemaal bij-
zonder vond ik de Hedag Electric Brougham
uit 1905, een Duitse taxi met op elk voorwiel
een zware elektromotor gemonteerd. In die
tijd gold in Hamburg en Berlijn al een verbod
op stinkende benzinetaxi’s. Gaat de geschie-
denis zich herhalen, nu steeds meer grote
wereldsteden uit pure noodzaak de brand-
stofauto in de ban doen? Hebben we toch
een probleem straks met de CX-club. Ik denk
dat we ze massaal gaan ombouwen naar
elektrisch. Aan de veerbollen zal het niet lig-
gen. Die zijn groen en blijven groen!
Hycos wordt onderdeel van
Hydrauvision
Hydrauvision heeft met in-
gang van 1 januari 2017
branchegenoot Hycos uit
Raamsdonksveer overge-
nomen. Met de overname
bouwt Hydrauvision zijn
positie in de branche ver-
der uit. Hycos is gespecia-
l iseerd in marit ieme
hydrauliek. Daarnaast be-
schikt het bedrijf over veel
kennis en ervaring op het
gebied van mobiele fire
fi ghting systemen. Dit sluit
nauw aan bij de expertise
van Hydrauvision. Dit, van
oorsprong Zeeuwse be-
drijf, heeft zich ontwikkeld
tot een toonaangevende
specialist op het gebied van complete hydraulische aandrijvingen en de bijbehorende besturingen.
Hydrauvision heeft vijf vestigingen in Nederland en België. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Schoondijke. Met de overname van Hycos is het mogelijk kennis te bundelen en een bredere engi-
neeringscapaciteit in te zetten voor de opdrachtgevers van beide bedrijven. Daarnaast maakt de
overname productdiversiteit en een uitbreiding van de servicecapaciteit mogelijk. Dit past uitste-
kend in de toekomstvisie van Hydrauvision.
SeW-eurodrive opent
Large Gearbox Workshop
SEW-Eurodrive heeft in
Rotterdam een nieuwe
werkplaats onder de naam
Large Gearbox Workshop
in gebruik genomen. In de
LGW met een oppervlakte
van 2.500 m2 worden grote
industriële tandwielkasten
gerepareerd. De nieuwe
hal beschikt over drie bo-
venloopkranen met in to-
taal 30 ton hijsvermogen.
Daarnaast is er de beschik-
king over een nieuwe
spuit- en droogcabine;
waarbij meerdere verf-
systemen mogelijk zijn,
zoals bijvoorbeeld de op-
pervlaktebescherming OS2. Ook is in de nieuwe hal een testinstallatie aanwezig voor industriële
tandwielkasten met vele mogelijkheden op het gebied van meetwaarden en analyses. Het bedrijf
mikt hiermee op de vele bedrijven die actief zijn in het Rotterdamse havengebied en die snel ge-
holpen moeten worden. Vanwege de blijvende behoefte aan korte levertijden heeft het bedrijf
eveneens een extra assemblagefaciliteit gecreëerd voor de grote motorreductoren (7-serie). Het
betreft de haakse en vlakke motorreductoren (K- en F-serie, grootte 107 en 127) en de motorreduc-
toren met evenwijdige assen (R-serie, grootte 127, 137 en 147).
Paul Quaedvlieg
p.quaedvlieg@eisma.nl
@Tech_journalist
Hycos gaat onder de eigen naam en zelfstandig opererend verder met
ondersteuning vanuit Hydrauvision (foto: Hycos)
De nieuwe hal in rotterdam beschikt over drie bovenloopkranen met in totaal 30
ton hijsvermogen (foto: SeW-eurodrive).
04-05-06-07_Nieuws.indd 4 06-02-17 12:32