Pagina 37 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

TeCHNieK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlfebruari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 37
Ook zijn ze, relatief gezien, licht van ge-
wicht en dus eenvoudiger en snel uitwis-
selbaar, zeker een pluspunt in installaties
waar stilstand geld kost. De grootte van
alle beschikbare modules, afhankelijk van
benodigd vermogen, zijn in twee bouw-
groottes beschikbaar, L20 en L30. Bijko-
mend voordeel is dat de HMI hetzelfde is
als die van de Danfoss Low Voltage drives.
“Binnenin zijn er minder componenten
dan gebruikelijk,” legt Richard Meijer uit.
Meijer is bij Danfoss Drives verantwoorde-
lijk voor de tak Marine & Offshore Solu-
tion Sales. “De behuizingen zijn robuust
en compleet gesloten. Er is geen koelven-
tilator in de vermogensmodules aanwe-
zig, deze worden met water gekoeld. Nog
een voordeel, er is geen speciaal gedeïo-
niseerd water nodig om te koelen.”
Hoog rendement
De nieuwe VACON 3000 is geschikt voor
zowel Closed loop control als Open loop
control. Qua communicatie met de bui-
tenwereld zijn er analoge en digitale I/O’s,
diverse veldbussen (o.a. Profibus DPV1,
DeviceNet), ethernet-protocollen (Profi-
net IO en Ethernet IP) en de VACON PC
Tool-software. Meijer: “De gebruikte topo-
logie van de inverters is de 3-level Neutral
Point Clamped (NPC) met slechts 4 HV-IG-
BT’s per fase, waardoor met een relatief
lage schakelfrequentie en dus hoog ren-
dement, zowel aan de netzijde als aan de
motorzijde een nagenoeg sinusvormige
stroom wordt bereikt. In eerste instantie
zullen modules voor 3,3 kV en 4,16 kV be-
schikbaar zijn, voor vermogens van 2 MW
tot maximaal 6 MW.”
Bij de MV-module kits worden ook de be-
nodigde AFE LCL netfilters of DFE DC
smoorspoelen, en het voorlaad circuit ge-
leverd. Optioneel zijn ook gebruikelijke
opties beschikbaar, zoals een Common
Mode filter (waardoor bij AFER geen iso-
latietransformator nodig is), een motor
sinus- of du/dt filter. Verder diverse
mechanische toebehoren optioneel als
racks, waarin de modules eenvoudig kun-
nen worden geïnstalleerd.
Geen spanningsdip
Tijdens ons bezoek wordt de testbank op-
gestart die is voorzien van de nieuwe
VACON 3000 MV-Drives. De aangedreven
motor heeft een vermogen van 2,2 MW.
We kijken mee op een groot scherm.
Meijer geeft uitleg: “Zoals we kunnen zien
creëert de nieuwe MV-Drive geen span-
ningsdip tijdens opstart. Er wordt eerst
voorgeladen en de AFE gesynchroniseerd
op de netfrequentie, voordat de omvor-
mer met het net gekoppeld wordt. Na het
opstarten van de aangedreven motor zijn
de vijf gemoduleerde spanningsniveaus te
zien (paars), die door de 3-level NPC inver-
ter gemaakt worden en de resulterende
sinusvormige motorstroom (groen). Ook
is te zien, dat ondanks het ter plaatse re-
latief zwakke voedende net, de sinusvor-
mige voedingspanning nagenoeg niet
vervormd is (blauw).”
Samenwerking klanten
Het modulaire concept betekent dat elke
klant de MV-Drives kan stapelen op de
manier zoals dit het beste past in zijn toe-
passing. Zo zagen wij op de beurs Electric
& Hybrid Marine World Expo 2016 in Am-
sterdam de nieuwe regelaars al inge-
bouwd in een demo-kast van IHC. “Met de
engineers van IHC werken wij al jaren
samen, ook hier in het Application Deve-
lopment Center (ADC),” legt Verschoor
uit. “Dit soort grote bedrijven komt naar
ons toe met een vraag en samen met de
engineers zoeken wij naar de beste oplos-
sing. Daar hoort ook het testen bij wat we
hier op de testbanken in Gorinchem kun-
nen uitvoeren. Dankzij ons ADC kunnen
we inspelen op megatrends en op tijd in-
stappen. Productcycli zijn tegenwoordig
lang, daarom is het voor ons belangrijk
dat we samen met de R&D technici van
onze klanten de MV-Drives compleet
doorgronden, zodat ook de klant hier suc-
cesvol mee wordt.”
www.drives.danfoss.nl
Dirk Verschoor
(links) en Richard
Meijer in het Dan-
foss Application De-
velopment Center in
Gorinchem.
Alle aansluitingen van de nieuwe MV-drive bevinden zich aan de voorzijde (foto: Danfoss)
Na het opstarten
van de aangedre-
ven motor op de
testbank zijn de
vijf gemoduleerde
spanningsniveaus
te zien.
36-37_vacondanfoss.indd 37 06-02-17 11:12