Pagina 31 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

TeCHNieK Besturingen
www.AT-aandrijftechniek.nlfebruari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 31
Z iegler Brandweertechniek bouwt
brandweerauto’s op basis van complete,
door de bekende vrachtwagenbouwers
aangeleverde chassis. Het leveringspro-
gramma omvat drie typen blusvoertuigen:
auto’s die in stedelijke gebieden werken,
auto’s voor landelijke omgevingen (all
wheel drive) en auto’s voor de chemische
industrie. Het meest gangbare voertuig is
de zogeheten tankautospuit, die is voor-
zien van een 3000 liter tank en een pomp.
Nieuwe ontwikkelingen komen vooral
voort uit opdrachten voor de chemische
industrie en worden later doorgevoerd in
voertuigen voor steden en landelijke ge-
bieden.
De ontwikkeling van de opbouw en in-
bouw van alle pompen en overige appara-
tuur, gereedschappen, schuimsystemen
en tanks, het elektrisch systeem, de bestu-
ring en de software daarvoor gebeuren in
eigen huis. Dat is dus inclusief voeding en
aansturing van hulpmiddelen voor het
blussen van branden, verlichting, zwaai-
lichten, sirenes en communicatiemidde-
len.
flexibel engineeren
Brandweerauto’s zijn geen serieproduct.
Elk brandweerkorps heeft zijn eigen
ideeën over opbouw, indeling en voorzie-
ningen in een voertuig, dus eigenlijk is
elke brandweerauto anders. De brand-
weer in grote steden heeft te maken met
nauwe en drukke wegen, veelal stenen
panden en hoge gebouwen die bereik-
baar moeten zijn. Voor de watertoevoer is
een infrastructuur aanwezig. De brand-
weer in bosrijke gebieden heeft in de
dorpskernen vooral te maken met laag-
bouw maar bos- en heidebranden zijn
vaak alleen te bereiken via onverharde
wegen. Daar zijn 4×4 voertuigen en de
aanwezigheid van grote blustanks een
vereiste.
De verscheidenheid aan eisen maakt het
voor Ziegler noodzakelijk dat het een
flexibel engineering- en productieappa-
raat heeft. Maar het bedrijf wil ook niet
voor elke brandweerauto het wiel op-
nieuw uitvinden. Dat betekent dat men
waar nodig gebruik maakt van standaard
componenten en herbruikbare software.
Met name voor software is het te tijdro-
vend en kostbaar om voor elk voertuig
opnieuw te programmeren.
De software engineers moeten elke mo-
gelijke situatie kunnen programmeren,
maar moeten ook veel aandacht besteden
aan veiligheid. Beerlings: “De veiligheid
van brandweermensen staat altijd voorop.
Een brandweerman die in een brandend
pand bezig is met blussen, wil niet dat de
waterdruk wegvalt omdat een sensor het
begeeft. De motor van de brandweerauto
mag warm lopen en desnoods mag de ca-
bine in brand vliegen, maar de pomp
moet blijven werken. De brandweerman
moet altijd veilig en wel terug kunnen
komen.”
PLC op de brandweerauto
Ziegler begon zo’n zes jaar geleden met
het inbouwen van PLC’s in brandweer-
voertuigen wegens de grote flexibiliteit
en hoge betrouwbaarheid. In vergelijking
met andere elektronische apparatuur
gaat een PLC veel minder snel stuk. Sie-
mens bracht toen net de nieuwe PLC-serie
1200 uit en die viel precies binnen het
straatje van Ziegler qua prijs, kwaliteit en
modulair bouwen met verschillende
kleine PLC’s. En daaruit volgde logischer-
wijs ook de keuze voor Profinet als net-
werk.
Net als bij veel andere ontwikkelingen
werden PLC’s voor het eerst (en tot nu toe
alleen) toegepast op brandweerauto’s
voor de chemische industrie. De ‘normale’
voertuigen worden bestuurd via CAN-Bus
met het eigen besturingssysteem Z-Con-
trol. Goedkoop is de PLC-oplossing niet,
maar de chemische industrie is eerder
dan gemeenten bereid voor bepaalde op-
lossingen te betalen. De impact van een
brand op mensenlevens, leefomgeving en
milieu kan immers enorm zijn.
Voor het programmeren worden verschil-
lende talen gebruikt, zoals C en IEC-61134.
Voor de programmering van de PLC wordt
gebruik gemaakt van de TIA Portal van
Siemens. De bediening van alle functies
gebeurt met behulp van ‘harde’ knoppen.
De HMI (display) wordt alleen gebruikt
voor het aflezen van waarden en statusin-
formatie. Deze keuze is bewust gemaakt;
mocht het display uitvallen, dan kan de
brandweerman niet meer aflezen hoeveel
water hij precies verbruikt, maar de pomp
en het bluswerk blijven doorgaan. Hij kan
de watertoevoer wel controleren aan de
hand van de flowmeter die op elke pomp
is gemonteerd.
De PLC is ook voorbereid op het gebruik
van dompelpompen die elke brandweer-
auto meedraagt om water uit bijvoor-
beeld grachten en sloten op te pompen.
Door ook die van een kleine PLC te voor-
zien en te laten communiceren met de
hoofd-PLC zijn Ziegler en de brandweer-
korpsen heel flexibel in respectievelijk de
engineering en het gebruik van de auto.
Momenteel wordt bijvoorbeeld de moge-
lijke toepasbaarheid van 3G/4G-modules
onderzocht om op afstand de voertuigen
te kunnen bewaken en assistentie te bie-
4
Schematische
weergave van de
opbouw van de be-
sturing van een van
de pompen van een
brandweerauto.
De bediening van alle functies gebeurt met behulp van ‘harde’
knoppen.
30-31-32-33-34_profinetbrandweer.indd 31 06-02-17 11:11