Pagina 17 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

TeCHNieK Besturingen
www.AT-aandrijftechniek.nlfebruari 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 17
bevat een motorstator in de vorm van een
ovale track en heeft een aantal shuttles
(sledes oftewel producthouders). De shut-
tles worden op hun plek gehouden door
magnetische aantrekkingskracht en voort-
gestuwd door elektromagnetisme. Het is
dus niet nodig om een aandrijfkoppel te
genereren naar de geleiderails via de wie-
len van de shuttle. Hierdoor wordt de wrij-
vingsslijtage tot een minimum beperkt.
De wielen en de geleiderails zijn gemaakt
van materialen die een lange levensduur
garanderen in industriële omgevingen.
Derde generatie
Robert Kickinger, manager mechatronic
technologies bij B&R, legt uit wanneer
deze technologie gaat doorbreken in de
industrie: “Fabrikanten, ook OEM-ers,
zoeken naar flexibele transportsystemen
die een rol gaan spelen in flexibele
‘responsive’ productiemethodes. Er
zijn natuurlijk meer leveranciers van
transportsys temen gebaseerd op lineaire
motortechnologie, maar deze zie je nog
niet toegepast in bestaande productiesy-
stemen. Dat komt omdat ze niet geschikt
zijn voor intensief industrieel gebruik.
Door extreme slijtage en extra onderhoud
zorgen deze systemen voor extra down-
time. Vaak moet een compleet transport-
systeem gedemonteerd worden om een
onderdeel te vervangen of een product-
drager toe te voegen. De SuperTrak komt
van ATS Automation, een sterke partner
met vele jaren ervaring op dit gebied.
Sinds 2002 wordt dit transportsysteem in
diverse industriële toepassingen gebruikt.
Het huidige systeem is de derde genera-
tie van de SuperTrak, dus de technologie
is door en door beproefd.”
Synergie
Volgens Kickinger is de nieuwste genera-
tie SuperTrak zeer betrouwbaar, onder-
houdsvriendelijk en gemakkelijk aan te
passen. “De shuttles, oftewel productdra-
gers, kunnen binnen enkele seconden
worden toegevoegd of verwisseld. Zelfs
de elektrische componenten zijn modu-
lair en kunnen worden vervangen zonder
de track te demonteren. De lage MTTR
voldoet aan de strenge eisen van een 24/7
productieomgeving. We hebben de Su-
perTrak een integraal onderdeel van ons
automatiseringssysteem gemaakt. Hier-
door hebben onze klanten belangrijk
voordeel vanwege de manier waarop er
synergie is met de rest van onze portfo-
lio”. Kickinger doelt hiermee onder an-
dere op Automation Studio, de B&R soft-
waretool die bij de klant de gehele auto-
matiseringsoplossing omvat. “Alle
ontwikkeling, simulatie, diagnostiek en
het onderhoud van de SuperTrak vindt
plaats in Automation Studio. Bovendien
heeft de gebruiker maar een enkele con-
troller nodig. De Automation PC 910 die
de SuperTrak aanstuurt, kan ook omgaan
met de rest van de besturingstaken van de
machine of installatie. Zo kunnen zelfs ro-
bots geïntegreerd worden zonder een
speciale controller toe te voegen.”
Samenwerking
Dat laatste licht Kickinger graag toe: “We
hebben nauw samengewerkt met robotfa-
brikant Comau en een software-oplossing
ontwikkeld onder de naam openROBO-
TICS. Uitgerust met B&R automatiserings-
componenten groeit de robotmechanica
uit tot een integraal onderdeel van de
machine. Er is geen noodzaak voor een
speciale robotcontroller omdat de Auto-
mation PC alles regelt. Door het ontbre-
ken van een externe robotcontroller en
dankzij de hoge vermogensdichtheid van
B&R’s servodrives heeft de machine aan-
merkelijk minder vierkante meters nodig,
de zogenaamde footprint is een stuk klei-
ner. Deze oplossing maakt ook een zeer
nauwkeurige synchronisatie mogelijk tus-
sen robots en de werkstukshuttles. De
robots kunnen werkstukken bewerken
terwijl de shuttles in beweging zijn. De
extreem precieze positionering van de Su-
perTrak maakt het zelfs mogelijk om ad-
ditionele bewerkingsassen in de richting
van de track te elimineren, aangezien dit
soort taken door de beweging van de
shuttles kunnen worden uitgevoerd.”
SuperTrak heeft een extreem hoge sys-
teembeschikbaarheid en real-time syn-
chronisatie van alle soorten servo-assen
waaronder ook CNC-machines en robot-
systemen. Hierdoor worden kwalitatief
hoogwaardige eindproducten gegaran-
deerd. Sledes, robots en andere CNC ge-
controleerde componenten kunnen ge- 4
De SuperTrak is een flexibel transportsysteem gebaseerd op lineaire motortechnologie.
De shuttles kunnen binnen enkele seconden worden toegevoegd of
vervangen.
_AT-Basis.indd 17 06-02-17 11:08