Pagina 13 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2017

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlfEbruarI 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 13
sche aandrijving en autonome rijfuncties.
Het project is opgezet om technici en on-
dernemers uit te dagen en te inspireren
tot de ontwikkeling van kostenvriende-
lijke methodes om de ruimte met behulp
van robots te ontdekken.
Een andere deelnemende partij aan dit
maanproject is het Duitse RoboDrive. Op
de SPS IPC Drives eind vorig jaar in Neu-
renberg stond op de stand van deze elek-
tromotorenspecialist een 1 op 1 model
van de Audi lunar quattro. Het maanvoer-
tuig maakt namelijk gebruik van de com-
pacte, lichte en energiezuinige elektro-
motoren van RoboDrive. In totaal wordt er
gebruik gemaakt van 16 elektromotoren.
Vier hiervan zorgen voor de aandrijving
van elk wiel en nog eens vier zorgen voor
het sturen van elk wiel. Verder zijn de zon-
nepanelen te kantelen en kunnen de ca-
mera’s bewegen. Mechatronische aandrij-
vingen in de robotica of bij robotachtige
applicaties verlangen een maximaal kop-
pel en nauwkeurigheid bij een minimale
massa en compacte behuizing met zo min
mogelijke verliezen. Zelf spreekt men ook
wel over ́ embedded drive´ als de ontstane
verbinding tussen het complete systeem
en de aandrijftechnische componenten.
De kennis vanuit de robotica gebruikte
RoboDrive dan ook om de motoren voor
de maanlanders geheel op maat te ont-
wikkelen en te maken.
apollo 17
Als alles volgens plan verloopt wordt de
ALINA maanlander met de twee maanwa-
gens eind 2017 met een draagraket naar
de maan getransporteerd. Het reisdoel
van de maanlander is de Taurus-Littrow
vallei, waar in 1972 ook de laatste be-
mande vlucht van de NASA is geland. De
bedoeling is om met de twee Audi’s lunar
quattro onder meer het ruimtevoertuig
van de Apollo 17 te bezoeken dat de as-
tronauten Eugene Cernan en Harrison
Schmidt na hun bezoek aan de planeet
achterlieten. Böhne: “De spullen van de
Apollo 17 missie staan al 45 jaar op de
maan. Het is natuurlijk machtig interes-
sant om te zien hoe de materialen, die
destijds high-tech waren, de ruwe omge-
ving op de maan hebben weerstaan.”
Het team staat voor een aantal grote uit-
dagingen. De draagraket wordt gelan-
ceerd, laat zijn hoofdaandrijving op een
bepaalde hoogte vallen en maakt daarna
gebruik van steeds grotere wordende el-
lipsvormige banen om uit de aantrek-
kingskracht van de aarde te komen en te
accelereren naar een snelheid van 38.000
km/h. In totaal wordt de afstand naar de
maan, toch zo’n 384.400 km, in vijf dagen
volbracht. “De landing is een uitdaging,”
legt Böhne uit. “Probleem is de 3 secon-
den vertragingstijd van de signalen tussen
aarde en maan. Daarom moet de landing
volautomatisch gaan. Een andere uitda-
ging is de dikke stoflaag op de maan. Het
is van groot belang dat dit hele fijne stof
niet in de aandrijvingen en elektronica
kan doordringen en dat deze stoflaag niet
robodrive
De oorsprong van de RoboDrive-technologie ligt bij ‘Institut für Robotik und Mechatronik’ van het ‘Deutschen
Zentrums für Luft- und Raumfahrt’ (DLR). Engineers van dit instituut ontwikkelden daar nieuwe elektromotor-
techniek onder de naam ‘RoboDrive’. Deze technologie bevat de combinatie van een hoog koppel, een hoge
vermogensdichtheid in combinatie met een compacte behuizing en een laag gewicht. Ook eigenschappen zoals
gelijkloop, dynamiek en thermische eigenschappen zijn geheel op Robotica toepassingen geënt en maken deel uit
van de innovatieve RoboDrive technologie. Vanuit het DLR ging de RoboDrive
technologie midden 2005 zelfstandig verder als startup. Sinds 2006 worden de
RoboDrive motoren door TQ Systems geproduceerd. In 2015 werd RoboDrive
volledig in TQ-Systems geïntegreerd en staat nu gelijk garant voor high-end
aandrijvingen op klantwens ontwikkeld.
4
Een voorbeeld van een geïntegreerde aandrijving is deze servokit van het
type ILM. RoboDrive levert deze 12V – 48V kits met een diameter vanaf 25
mm – 115 mm en vermogens van 60W – 760W (foto: Robodrive)
In elk wiel zit een geïntegreerde elektromotor van RoboDrive.
12-13-14_missiontothemoon.indd 13 06-02-17 11:08