www.AT-aandrijftechniek.nl fEbruarI 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK12
Nieuwe ‘mission to
the moon’
De laatste bemande missie naar de maan was
de apollo 17. Op 11 december 1972 vond deze
maanlanding plaats. bijzonder op deze missie
was het gebruik van een maanwagen. De as-
tronauten Schmitt en Cernan hebben destijds
binnen vier en half uur bijna 36 kilometer
afgelegd. Eind dit jaar of begin 2018 wordt er,
als alles goed gaat, weer een missie naar de
maan ondernomen. alles in het kader van de
Google Lunar X-Prize competitie. aan boord
geen astronauten maar twee audi lunar quat-
tro’s ontwikkeld door het Duitse team van
Part-Time Scientists. Met per voertuig in totaal
16 compacte aandrijvingen geleverd door het
Duitse roboDrive.
[tekst & foto’s] Paul Quaedvlieg, audi
Reizen naar de maan staat weer hele-
maal in de belangstelling. Hetzij als
maandorpen in de vorm van een kolonie
of als mogelijke tussenstop voor toekom-
stige reizen naar Mars. Ook de maan als
leverancier van kostbare bodemschatten
heeft de interesse van de mens. Google
schreef enkele jaren geleden de Lunar X-
Prize uit, waarbij een prijs te winnen valt
van 20 miljoen dollar voor de eerste
maanlading door particulieren. De uitda-
ging is om een onbemand voertuig op de
maan te laten landen, minimaal 500
meter te rijden en HD-foto’s en videobeel-
den naar de aarde retour te sturen. Niet
één maar twee onbemande Audi’s lunar
quattro vertrekken daarom eind 2017,
begin 2018 naar de maan. De maanreis is
een stuk dichterbij gekomen nu het
Duitse wetenschappersteam ‘Part-Time
Scientists’, ook wel PT Scientists ge-
noemd, een handtekening heeft gezet
onder een contract met het bedrijf
Spacefl ight Inc. Een raket van dit bedrijf
zorgt ervoor dat beide ruimtevoertuigen
eind volgend jaar naar de maan worden
gebracht en het team is daarmee één van
de partijen die de reis naar de maan mo-
gelijk maken.
Titanium en aluminium
Team leader Robert Böhne is één van de
wetenschappers die deelneemt aan het
project. Hij verkocht zelfs zijn auto om het
geld te investeren in de deelname aan de
Google Lunar X-Prize competitie. “Ons
team van wetenschappers wil aantonen
dat niet alleen de NASA naar de maan kan
vliegen en landen. In Berlijn, waar ons
hoofdkwartier is gevestigd, leggen we nu
de hand aan het testen van de maanvoer-
tuigen.” De maanvoertuigen zijn gecon-
strueerd uit lichte materialen zoals tita-
nium en aluminium. De bedoeling is dat
er straks twee identieke voertuigen gaan
landen, puur als een redundant systeem,
mocht er eentje uitvallen. Wetenschapper
Kartsen Becker is met het design van de
wielen bezig. “We hebben onlangs
nieuwe aluminium wielen ontwikkeld,
omdat in het vorige type teveel fi jn zand
bleef zitten. De nieuwe wielen hebben
een grovere structuur, waardoor het fi jne
zand niet kan blijven zitten.”
16 elektromotoren
Sinds 2015 ondersteunt Audi het initiatief
op het gebied van vierwielaandrijving
(quattro), lichtgewicht bouwwijze, elektri-
Deze Audi Lunar Quattro ontwikkeld door het
team Part-Time Scientists rijdt, als alles volgens
planning gaat, over een jaar op de maan.
12-13-14_missiontothemoon.indd 12 06-02-17 11:08