AANDRIJFTECHNIEK | september 202144
omstandigheden en de reactie van de brug gesimuleerd worden.
Zo kunnen theoretische modellen en scenario’s getest en geveri-
fieerd worden. Niet voor niets dat toonaangevende bedrijven als
Autodesk, HBK, Heijmans en ArcelorMittal bij het project betrok-
ken zijn om ervaring op te doen.
Rekstroken
Op de brug zijn diverse sensoren toegepast. Er worden onder
meer load cells gebruikt, die de belasting van de brug meten.
Rekstroken, accelerometers, inclinometers op de brug en optische
sensoren op de reling monitoren de vervorming (doorbuigen), de
rek, trillingen en positieveranderingen van de brug. Daarnaast
is er een weerstation bij de brug geplaatst, dat temperatuur,
luchtvochtigheid en de windsnelheid meet. Zo ontstaat er inzicht
in de invloed van de weersomstandigheden op het gedrag van
de brug. Een camera registreert de voetgangersstromen en het
aantal mensen dat zich op de brug bevindt.
Optimaliseren van ontwerp
“Structural health monitoring van objecten als bruggen, tun-
nels, windmolens en hijskranen wordt steeds belangrijker. Veel
bruggen bijvoorbeeld zijn slecht onderhouden of zijn aan het eind
van hun levensduur. We hebben in Genua gezien waar dat toe kan
leiden”, zegt Kees Troost, sales engineer bij HBK. “Door inzicht te
krijgen in de conditie van constructies kun je de veiligheid van
mensen en de omgeving garanderen. Maar inzicht in de maximale
belasting en de levensduur van materialen is ook van belang
voor engineers, constructeurs en instanties die verantwoordelijk
zijn voor onderhoud. Niet alleen kun je voorspellen wanneer er
onveilige situaties ontstaan, maar de data kunnen ook helpen
bij het optimaliseren van ontwerpen in de toekomst. Soms kan
het misschien robuuster, maar er zijn ook veel voorbeelden van
‘overdimensionering’, waardoor constructies te complex worden,
teveel materiaal vergen en veel duurder worden dan noodzakelijk.
De kennis kan dus ook economische winst opleveren.” <
www.hbm.com Het installeren en testen van de sensoren en het data-acquisitiesysteem
||| SPECIAAL ONTWORPEN HIGH-SPEED KOPPELMETER
Hottinger Brüel & Kjær heeft een nieuwe, speciaal ontwikkelde koppelmeetopnemer op de markt
gebracht. De T40CB heeft een boorgat in het midden van de opnemer, waardoor hij ideaal is voor het
testen van automotive onderdelen op plekken waar weinig ruimte is. De T40CB is met een lengte van
slechts 49 mm of 54 mm bijzonder compact en het boorgat heeft een diameter van slechts 37,5 mm of
46,5 mm. Engineers krijgen daardoor de beschikking over een flexibel inzetbare en gebruiksvriendelijke
meetopnemer, waarmee tests op auto-onderdelen als coaxiale overbrengingen en versnellingsbakken
uitgevoerd kunnen worden. Het nominale meetbereik is 500 Nm en een toerental van 30.000 min-1.
Op aanvraag zijn ook andere uitvoeringen leverbaar. De T40CB gebruikt de bekende T40 elektronica
van HBM, die een nauwkeurigheidsklasse van 0,05 heeft en een uitstekende lineariteit, waardoor
nauwkeurige en betrouwbare resultaten gegarandeerd zijn. De koppelmeter heeft zowel analoge als
digitale interfaces, waardoor de sensor in veel verschillende testbanksystemen geïntegreerd kan
worden.
42-43-44_hbk.indd 44 01-09-21 16:13