Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2021

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2021 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
A
l enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs
zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote
tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er
indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving
te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s van
de aandrijving werden, met enige trots, gepost door Hollandia Services. Mijn belangstelling was
getriggerd. Daar moest ik meer van weten. Direct contact zoeken met Hollandia Services lukte om
de een of andere reden niet, iedereen was druk blijkbaar. Maar uiteindelijk na wat telefoontjes met
de afdeling persvoorlichting van Rijkswaterstaat, toch bij de juiste persvoorlichter aangekomen. Na
dat eerste contact was er radiostilte tot begin juni. Of ik aanwezig wilde zijn bij het uithijsen van de
oude kabeltrommel. Hij had ook nog wat dagbladen uitgenodigd, er zou een fotograaf vanuit een
vliegtuigje wat foto’s maken, en ik zou diverse mensen die bij dit project betrokken waren kunnen
interviewen. Maar wacht eens even, ik wil een artikel maken over de nieuwe aandrijving, niet over die
‘oude meuk’. Gelukkig begreep de persvoorlichter dat. Een week later was het inhijsen van de nieuwe
kabeltrommel en daar had ik meer zin in. Uiteindelijk heb ik daar 2 uur lang wat foto’s gemaakt
van een 44 tons kabeltrommel die, met een speciaal frame, op zijn plek hoog in een toren van de
Hollandsche IJsselkering werd gehesen, met een speling aan weerszijden van 55 mm! Een bijzondere
prestatie, waarbij het een samenspel was tussen kraanmachinist, mannen op het ponton waar de
kraan stond, mannen in de toren en mannen op de vaste wal. Maar de aandrijving had ik nog steeds
niet gezien. Die werd in de dagen erna in onderdelen en deelsamenstellingen naar boven gehesen
en gemonteerd tot één geheel. Gelukkig zijn daar genoeg foto’s van gemaakt, want met mijn
hoogtevrees was ik nooit-never-niet in de toren omhoog gegaan. Tijdens het Teams interview met de
betrokkenen van Rijkswaterstaat en Hollandia Services, ging het behalve over de aandrijving ook over
respect. Respect voor de collega’s en de technische engineers die dit project tot een succes hadden
gemaakt. Maar vooral ook respect voor de engineers die in de jaren 50 de allereerste aandrijving
hadden uitgedokterd, met alle sterkteberekeningen van dien. Niks geen computers, rekenmachines
of simulatiesoftware, maar gewoon alles keihard doorrekenen met de hand. En hoewel ik de oude
aandrijving respectloos in eerste instantie ‘oude meuk’ noemde, moet ik die woorden absoluut
terugnemen. Zeker voor die tijd was het state-of-the-art technologie, die ook anno 2021 nog feilloos
werkte. Met de nieuwe aandrijving kan de Hollandsche IJsselkering zeker weer 50 jaar of meer veilig
werken. Een prettig idee nu de opwarming van de aarde en de stijgende zeewaterspiegel nog sneller
gaan dan we dachten!
Respect
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Redundante aandrijving IJsselkering / Groot onderhoud baggermolen / Switchen naar duurzaam en elektrisch
#5 | 2021
| Automatisering
robotlaslijn dankzij
samenspel tandwielkasten,
rondsels en heugels
01_cover.indd 1 01-09-21 14:31
Roboflex ontwikkelde
en bouwde een geheel
nieuwe geautomatiseerde
productielijn voor een
kassenbouwer. De tien
Yaskawa handling- en
lasrobots bewegen zich voort
op tracks via tandwielkasten,
rondsels en tandheugels van
Apex Dynamics.
Apex Dynamics BV
Churchilllaan 101
5705 BK Helmond
Tel.: (0492) 50 99 95
www.apexdyna.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 01-09-21 16:06