25
De nieuwe hydraulische
testbank, één van de
grootste van Europa, in
aanbouw
Nog een aandrijving in aanbouw, bestaande uit een tandwielkast en
hydrauliekcomponenten
Hydraulische aandrijftechniek
Toch bestaat nog steeds een groot deel van de projecten bij
Motrac Industries uit hydrauliek. Wat voor een toekomst heeft
de hydraulische aandrijftechniek? Vinkesteijn: “De hydrauliek
zal zeker nog blijven, al is het maar voor bepaalde toepassingen,
die je elektrisch niet of nog niet kunt uitvoeren. In de scheep-
vaart leveren we bijvoorbeeld de hydraulische systemen voor
cilinders. Dat zal ook nog wel hydraulisch blijven. Op een schip
zal voorlopig de hoofdaandrijving nog wel dieselelektrisch (met
generatoren benedendeks) gebeuren of op LNG. Daar is dan mak-
kelijker een hydrauliekpomp aan te koppelen. Ook denk ik dat
alle hydrauliek die heen en weer gaat, de cilinders voornamelijk,
nog wel even blijft bestaan. Echter hydrauliekmotoren die rond-
draaien zullen deels versneld worden vervangen door elektrische
aandrijvingen.”
Hydrauliek blijft belangrijk voor Motrac Industries. In de
nieuwbouw is een deel van de bedrijfshal ingericht met een
enorme hydraulische testbank. Daar is Vinkesteijn best trots
op. “Dit is één van de grootste hydrauliek-testbanken van Europa
geschikt tot circa 850 liter/minuut en tot maximaal 500 bar. We
gaan hier onze eigen systemen testen, maar we kunnen ook
testen voor derden uitvoeren. In het najaar moet deze gaan
draaien.”
Duurzame nieuwbouw
Het nieuwe bedrijfspand in Zutphen waar we te gast zijn oogt
modern en moet de komende jaren de groei van Motrac Industries
gaan opvangen. “We hadden niet uit Baak weggehoeven, maar we
wilden eigenlijk naar één groot pand”, zegt Vinkesteijn. “Daarbij
zijn we best betrokken bij duurzaamheid en het verminderen van
onze CO
2
-uitstoot. We hebben destijds een concept neergelegd
om dit pand zo energie-neutraal mogelijk te bouwen, met een zo
laag mogelijke CO
2
-uitstoot. Verder is het pand eigenlijk helemaal
in elkaar geschroefd, toch de basis van cradle-to-cradle. Afgezien
van het fundament dat van beton is. Stel dit pand is over 20 jaar
niet meer nodig, wat ik niet hoop, dan zijn de diverse elementen
weer te hergebruiken in andere bouwprojecten.”
Het nieuwe bedrijfspand is door Motrac Industries ontworpen
in samenwerking met een architect. Daarbij is het nagenoeg
energieneutraal. Royal Reesink legt op zoveel mogelijk van haar
panden zonnepanelen neer. Vinkesteijn: “Alle stroomvoorzie-
ning naar Reesink bedrijfspanden is groen en het grootste deel
kunnen we zelf leveren. We, de mensheid an sich, moet wel de
verantwoordelijkheid nemen voor wat we doen. En als we wat
terug kunnen doen, hoe klein ook, zal dit een bijdrage leveren
aan een betere wereld.”
Innovatiekamer
In het oude pand in Baak was ook een tekort aan kantoor-
ruimtes. “Daar hadden we 750 vierkante meter, hier het dubbele.
Ik geloof in een gezonde werkplek vandaar dat wij hier allemaal
elektrische zit/stabureaus hebben. En we beschikken nu over
een fitnesszaal”, legt Vinkesteijn uit. “Je kunt hier overdag best
tussendoor een uurtje sporten. En dan ‘s avonds wat langer >
22-23-24-25-26_motrac.indd 25 01-09-21 16:22