15
Redundante aandrijving
op respectabele hoogte
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Hollandia Services, Paul Quaedvlieg
I
edereen kent wel de bekende Deltawerken
in Zeeland. Ontwikkeld en gebouwd na de
Watersnoodramp van 1953. Minder bekend is
het oudste deel, de Hollandsche IJsselkering
in Krimpen aan den IJssel. Deze Hollandsche
IJsselkering beschermt het laagstgelegen deel van
Nederland, zo’n 6,76 m onder NAP. Dit Deltawerk was
als eerste van de dertien klaar. Rijkswaterstaat begon al
een jaar na de watersnoodramp met de bouw en in 1958
ging de stormvloedkering in werking. De monumentale
kering fungeert daarnaast ook als brug en waterweg.
Alle Deltawerken moeten ten allen tijde in topconditie
Een kabeltrommel van 44 ton vervangen doe je niet zomaar eventjes. Al helemaal niet als deze zich op
een hoogte van zo’n 40 meter in een rijksmonument bevindt. Toch wilde opdrachtgever Rijkswaterstaat
de aandrijving vervangen omdat de kans op falen met een nieuwe aandrijving nog kleiner zou worden dan
dat hij was. Met in het achterhoofd het alsmaar dreigende water vanuit zee door klimaatverandering.
Een bijzonder project waarbij diverse stakeholders betrokken waren. Aandrijftechniek was aanwezig bij
het inhijsen van de zware kabeltrommels en sprak met engineers van RIJKSWATERSTAAT en HOLLANDIA
SERVICES.
blijven, zeker met het oog op het veranderende klimaat.
Vandaar dat Rijkswaterstaat bijzonder onderhoud uitvoert
aan de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, de
Hartelkering, de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen.
Daarbij worden onderdelen gerepareerd en/of vervangen en
wordt de werking verbeterd. Rijkswaterstaat kiest daarbij
vooral voor duurzame oplossingen.
Waarom nieuwe aandrijvingen?
Om te zorgen dat de kering het achterland voldoende
beschermt zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de kans dat de
kering niet sluit zo klein mogelijk is en zorgt het waterschap >
De nieuwe redundante
aandrijving op zijn
plek in één van de twee
torens. De tandwielen
zijn hier beschermd
door folie vanwege de
werkzaamheden
14-15-16-17-18-19-20_hollandia.indd 15 01-09-21 17:00