Allseas verkent kernenergie als aandrijving voor zeeschepen

Pioneering Spirit van Allseas, het grootste offshore bouwschip ter wereld.
De Pioneering Spirit van Allseas is ’s werelds grootste en meest veelzijdige bouwvaartuig. Het wordt onder andere ingezet binnen de offshore industrie. (foto: Allseas)

Kernenergie als aandrijving voor grote zeeschepen. AANDRIJFTECHNIEK berichtte vorige maand al over de mogelijkheden. Het Nederlandse Allseas wil nu de daad bij het woord voegen en investeert 300 miljoen euro in de ontwikkeling van een kernreactor voor schepen. Het offshorebedrijf voorziet dat zo’n grote 700 zeeschepen op kernenergie kunnen gaan varen.

Allseas presenteerde gisteren de resultaten van onderzoek door strategisch adviesbureau Roland Berger naar de potentiële impact van Small Modular Reactors (SMR’s). Hieruit blijkt dat Allseas’ nucleaire technologie grote potentie heeft om de Nederlandse economie te versterken, netcongestie te verminderen, energiezekerheid te vergroten en de maritieme sector en industrie te verduurzamen. Deze resultaten bevestigen de koers die Allseas in juni 2025 inzette met de lancering van haar vijfjarenplan voor de ontwikkeling en toepassing van een SMR op offshore schepen en het vasteland. Deze reactor heeft een vermogen van 25 MWe/70 MWt en is gebaseerd op bewezen hoge temperatuur gasgekoelde reactor (HTGR)-technologie. Allseas ontwikkelt de SMR in samenwerking met onder andere NRG PALLAS en TU Delft. Het doel is om de eerste reactoren in 2030 in bedrijf te stellen.


Dit artikel vind je vast ook interessant:


Inzetbaarheid van Allseas’ SMR

Op dit moment varen alleen onderzeeboten, vliegdekschepen en wat ijsbrekers op kernenergie. (foto: Allseas)

Het compacte, intrinsiek veilige en schaalbare ontwerp maakt Allseas’ SMR geschikt voor uiteenlopende toepassingen. Van offshore schepen, bulkcarriers, containerschepen en havengebieden tot industriële locaties zoals chemieclusters, staalfabrieken, raffinaderijen en datacenters. Daarnaast kan de SMR zorgen voor autonome, weerbare energievoorziening van vitale infrastructuur, zoals defensielocaties.
De technologie biedt bovendien een betrouwbare en krachtige energiebron voor groeisectoren zoals semiconductors, quantumtechnologie, AI en supercomputing. Zo biedt deze SMR naast een oplossing voor de verduurzaming van bestaande industrieën, ook een fundament voor de economie van de toekomst. Roland Berger stelt vast dat er marktpotentieel is voor de inzet van 110 Allseas’ SMR’s op land in Nederland en 700 in de wereldwijde maritieme sector. Dit resulteert in een aanzienlijke economische waarde en CO2-reductie: in de Nederlandse industrie oplopend tot 25 procent (10 megaton per jaar) en in de mondiale maritieme sector tot 5 procent (55 megaton per jaar) in 2050. Dat komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens.

De Pioneering Spirit is net zo groot als een vliegdekschip. Het vaart nu nog op olie. Allseas wil overstappen naar veel goedkopere en duurzamere kernenergie als aandrijfbron. (foto: Allseas)

Concurrerende prijzen

De reactor van Allseas levert schone elektriciteit tegen prijzen die concurreren met fossiele en hernieuwbare alternatieven. Daarnaast kan industriële warmte tot 650°C geleverd worden die 30 procent goedkoper is dan warmte van gasturbines en 80 procent goedkoper dan die van hernieuwbare alternatieven. Samen met het feit dat de energie continu en direct bij de afnemer beschikbaar is, betekent dit een forse versterking van de energiezekerheid van de Nederlandse industrie.

Economische impuls voor Nederland

Allseas’ technologie kan tot 2050 130 miljard euro toevoegen aan de Nederlandse economie. Direct door investeringen van Allseas en de bredere waardeketen. Indirect door groei van de Nederlandse industrie en de maritieme sector. Hiermee kunnen 10.000 tot 15.000 banen behouden blijven en 35.000 tot 40.000 nieuwe hoogwaardige banen worden gecreëerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven