Liebherr assembleert STS-kranen met minimale downtime

Liebherr assembleert STS-kranen met minimale downtime featured image

Twee nieuwe ship-to-shore-kranen (STS) van Liebherr zijn onlangs in de haven van Valencia succesvol geassembleerd, zonder verstoring van de havenoperatie. Dit dankzij een slimme combinatie van prefab onderdelen, zwaar transportmaterieel en doordachte kraanlogistiek.

De kranen werden in grote, voorgemonteerde delen per schip naar Spanje vervoerd. Na aankomst in Valencia volgde een minutieus georkestreerde assemblage buiten de kade, om de operationele processen in de haven niet te belemmeren. Grote onderdelen zoals de hoofdligger (69,6 meter) en de giek (76,3 meter) werden met behulp van bijna 90 aslijnen aan SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters) over het terrein verplaatst. Mammoet, specialist in zwaar transport en hijsprojecten, verzorgde de assemblage.


Deze artikelen over HIJSWERKEN EN AANDRIJFTECHNIEK vind je vast ook interessant:


Krachtige aandrijving in elke fase

Tijdens de montage werden verschillende typen hijsmachines ingezet. Twee rupskranen met elk een capaciteit van 600 ton vormden de ruggengraat van de hijswerkzaamheden. Zij werkten samen met telescoopkranen met een hijsvermogen tussen de 80 en 250 ton. Deze combinatie maakte tandemlifts mogelijk, waarmee grote frameonderdelen in verticale positie werden geplaatst. Voor de eindmontage werkten de technici van Mammoet nauw samen met engineers van Liebherr aan de mechanische en elektrische verbindingen van de componenten.
De SPMT’s verzorgden de positionering van de complete kranen op de kade. Twee verbindingsbalken zorgden daarbij voor stabiliteit tussen het landzijdige en zeezijdige deel van het onderstel. Elke kraan is voorzien van transportbeugels op alle vier de poten, waaraan de SPMT’s zich koppelden om de volledige constructie veilig te heffen en te verplaatsen.

Twee rupskranen met elk een capaciteit van 600 ton vormden de ruggengraat van de hijswerkzaamheden. Zij werkten samen met verschillende telescoopkranen.

Van loswal naar rails in recordtijd

Zodra alle verbindingen waren bevestigd, werden de voltooide kranen hydraulisch opgetild door de SPMT’s. Vervolgens werden ze over een afstand van 600 meter naar hun eindlocatie aan de kade gereden en daar op de langsliggers geplaatst.
Volgens Javier de Pablo Arenzana, Sales Manager bij Mammoet, stonden snelheid en minimale verstoring centraal: “Zodra de onderdelen aankwamen, hebben we ze direct van de kade verwijderd zodat de normale operaties door konden gaan. Ook de installatie verliep snel en efficiënt.”

Partnerschap op technisch topniveau

Grote onderdelen werden met behulp van bijna 90 aslijnen aan SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters) over het terrein verplaatst.

De samenwerking tussen Liebherr en Mammoet is het resultaat van jarenlange ervaring met grootschalige hijs- en assemblageprojecten. “We werken al vele jaren samen, op uiteenlopende projecten,” aldus De Pablo Arenzana. “Liebherr waardeert onze technische expertise en beschouwt ons als een van hun kernpartners voor dit soort complexe klussen.”
Het project in Valencia toont aan hoe moderne havens niet alleen afhankelijk zijn van fysieke ruimte, maar vooral van intelligente logistiek, robuuste transporttechniek en betrouwbare aandrijfsystemen. Door slim te plannen en krachtige technologie in te zetten, wordt zelfs de bouw van een reusachtige containerkraan een soepele en gecontroleerde operatie.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven