De Naardense auto-ingenieur Bert de Gooijer ontwikkelde een even vernieuwend als eenvoudig concept voor een zuigermotor met variabele compressieverhouding (VCR). Een uitgebreid testprogramma van het prototype van de GoEngine op basis van een 1800 cm3 Mercedes-motor moet nu aantonen of de voorspellingen kloppen: brandstofbesparing van maar liefst 30% — vergelijkbaar met een dure hybride-auto — maar evengoed een piekvermogen van 150 kW (200 pk).
In de GoEngine die De Gooijer met zijn bedrijf Gomecsys ontwikkelde, is het ’downsizing’-principe tot in de puntjes uitgewerkt. De machine haalt veel meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud, kan bij deellast inderdaad met véél minder brandstof toe en realiseert zo een voorspelde verbetering in rendement en dus in brandstofverbruik van ongeveer 30%.
Een verbruik van 1:20 is te vergelijken met dat van de Toyota Prius, dé hybride-milieuauto van dit moment. Maar die is enorm complex, daardoor veel kostbaarder dan een ’gewone’ auto en alleen dankzij een forse subsidie (vrijstelling van BPM) verkoopbaar. De Gooijer denkt dat de GoEngine bij massaproductie niet veel duurder is dan een gewone automotor. Bovendien hoeft er buiten de motor zelf helemaal niets aan de auto te veranderen.
De cruciale delen van de vierclinder demonstratie-GoEngine die nu wordt beproefd (foto: Gomecsys)
Bijzondere concepten
In de GoEngine zijn twee bijzondere concepten toegepast. De eerste is de instelbare, variabele compressieverhouding (VCR), de tweede is overexpansie.
Om een motor efficiënt te gebruiken en dus brandstof te besparen en CO2-emissie te reduceren, is het zinvol bij bedrijf in deellast over een hogere compressieverhouding te beschikken dan bij bedrijf in vollast. Dan is er ook in deellast sprake van een optimale verbranding en gaat de algehele efficiëntie met sprongen omhoog.
Alle gerenommeerde fabrikanten werken aan VCR-motoren, maar de toegepaste concepten zijn behoorlijk complex en daardoor duur in productie. Bij de GoEngine is dat niet het geval. Als het tot massaproductie komt, hoeft een GoEngine volgens De Gooijer nauwelijks duurder te zijn dan een traditionele benzinemotor. Twee extra tandwielen, méér is er niet voor nodig.
Het andere opmerkelijke verschil tussen de GoEngine en een gewone zuigermotor is de overexpansie. Hierdoor kan het expanderende gas méér energie aan de zuiger afgeven dan in een gewone motor. Het resultaat is een zuiniger motor met minder pompverliezen.