Ga naar hoofdinhoud

Zes verschillende netwerken binnen één voertuig

Ruim dertig jaar geleden introduceerde BMW de 7-serie, die in eerste instantie nog veel conventionele technieken uit voorgaande modellen in zich had. Twee jaar later werd dit model echter al uitgerust met een toen nog revolutonair ABS-systeem en een elektronische L-Jetronic ontsteking van Bosch. Bij het nieuwste model dat afgelopen augustus werd gepresenteerd, is de interne netwerkarchitectuur behoorlijk overhoop gehaald. Binnen het voertuig worden niet minder dan zes verschillende netwerken gebruikt.

Sinds 1992 worden CANbus netwerken binnen de auto gebruikt. Zes of zelfs nog meer CAN-netwerken binnen één voertuig zijn geen zeldzaamheid meer. Het totaal aantal deelnemers kan oplopen tot zo’n vijftig tot honderd stuks. Maar CANbus heeft zijn begrenzingen. Grotere hoeveelheden data, zowel intern (data voor entertainment) als extern (firmware updates), hogere snelheden voor ‘Drive by Wire’ systemen en een goedkope sensorbus konden niet meer op basis van CAN worden gerealiseerd.

De nieuwe BMW 7 heeft verschillende alternatieven van CAN en enkele nieuwe netwerken aan boord, in totaal zes systemen:

  • High speed CANbus
  • Low speed CANbus
  • LIN Subbus
  • Flexray
  • MOST
  • Ethernet

Knooppunt

Om alle netwerken op een goede manier te koppelen, heeft BMW het Zentral-Gateway-Steuergerät ontwikkeld. Dit knooppunt van alle netwerken is gebaseerd op de Freescale controller MPC 5567 die gebruik maakt van Power-PC technologie. Hij kan vijf CAN-bussen, een tweekanaals Flexray aansluiting en een Ethernet connectie op hoge snelheid aansturen. Extern komt hier de aansluiting op MOST nog bij.

Door zijn centrale functie in het voertuig heeft BMW enkele additionele functies in de ZGW geïntegreerd, zoals de bewaking van alle netwerken (watchdog functie). Ook alle vereiste diagnose-aangelegenheden worden vanuit deze unit geregeld. Ook is er een aantal veiligheidszaken in ondergebracht.

Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van januari. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven