Industrie-gasveren worden doorgaans gebruikt voor het openen van kleine kappen of deksels. Voor het gebruik bij zeewaardige luxejachten kon ACE Stoßdämpfer GmbH in dit speciale toepassingsgebied van dempings- en remtechniek eens te meer haar innovatiekracht bewijzen. De onderneming zorgde voor intelligent maatwerk, om te voldoen aan speciale eisen zoals het uitwerpen van een reddingsboei.
Een gerenommeerde scheepswerf uit Hamburg mikt voor haar exclusief clientèle, dat bestaat uit softwaremogols, voetbalkoningen en oliesjeiks, op topkwaliteit. Dat geldt naast de techniek natuurlijk ook voor het design. Naast masten, boeg en takelage moeten ook toeleveringsproducten op alle vlakken aan deze eisen voldoen.
Voor een luxejacht, die gemaakt werd in opdracht van een niet onbekende programmeur, had de scheepsbouwingenieur een bijzonder veilige, want door speciale machinebouwelementen ondersteunde manier om een sloep te water te laten in gedachten, die naar keuze ook voor het uitwerpen van reddingsboeien gebruikt kan worden.
Speciale uitvoering
Met deze wens wendden de Hamburgers zich tot de specialist op het vlak van allerhande dempingsoplossingen, de firma ACE Stoßdämpfer GmbH uit Langenfeld. Voor deze speciale eisen hadden de Rijnlanders wel voldoende lange industrie-gasveren met de nodige slag in het assortiment, maar ze bevolen toch een speciale uitvoering aan.
Want bij de voorziene lange slagen van 350 mm en grote uitloopkrachten (F = 1600 N) mogen de krachten in ingelopen toestand niet te groot worden. Tenslotte ontstaan bij ingelopen gasveren met 350 mm slag en een progressie van ca. 40 % krachten van 2240 N per veer.
Extra stevigheid en stabiliteit
Hiermee rekening houdend, berekenden de stootdemperspecialisten voor de verraste scheepsbouwers, dat aan elke kant twee in serie geschakelde gasveren van het type GS-28-350 de ideale oplossing zijn. Het vermijden van een mogelijk afbreken bij de zich ontwikkelende lange slag is bij het afgebeelde prototype door het vastschroeven van in totaal vier identieke gasveren met een cilinderdiameter van 28 mm gegarandeerd.
Het ene paar is via de tap met schroefdraad aan de kant van de buis, het andere via de schroefdraad aan de kant van de stang met een schroefdraadbus verbonden. Een passende beschermbuis waarin de gasveren gestoken worden, geeft de constructie extra stevigheid en stabiliteit. De beschermbuis werd bevestigd aan de tap met schroefdraad van de onderste gasveer via de overeenkomstige scharnierverbinding.
Stikstof voor regulering
Door de gebruikte dempingselementen is het zoals bij deksels, kappen of autokofferruimtes nu aan boord van de jacht mogelijk, na inwerkingstelling van een grendelinrichting het eenvoudige werkingsprincipe in gang te zetten: in dit geval betekent dat het begin van het werpen van reddingsboeien (zie constructietekening) of het te water laten van een reddingsboot.
Als gasveren bijv. voor het sluiten van een deksel ontworpen zijn, stroomt stikstof tijdens het bewegen door de smooropening in de zuiger en maakt een bepaalde inloopsnelheid mogelijk. In een dergelijk geval werkt de gasveer tegen de gewichtskracht van het deksel in. Als het deksel weer geopend wordt, stroomt de stikstof terug en ondersteunt de bedieningskracht.
Stabiel
Op de luxejacht worden met het terugstromen van de stikstof de voorwerpen te water gelaten. Zowel het in- als uitlooptempo van de veer worden bepaald door de diameter van de smooropening. De in serie geschakelde dempingselementen zijn met een maximale uitloopkracht van 1600 N per veer, dus 3200 N per zijde, ook in staat, reddingsboten veilig te water te laten. De ingenieurs van ACE wijzen erop, dat een verdere krachtverhoging tot max. 2500 N per veer in uitgelopen toestand mogelijk is. De in ingelopen toestand werkende krachten bedragen dan in elk geval ca. 4350 N, waardoor stabielere aansluitingsstukken gebruikt moeten worden.
Reguleren
In tegenstelling tot andere dempingsopties onderscheiden de producten van ACE zich door een zeer goede reguleerbaarheid. Dat komt vooral omdat de gasveren individueel met stikstof gevuld kunnen worden. Naargelang de wens van de klant worden ze ofwel met een vulkoffer door de klant ter plaatse of in de fabriek te Langenfeld gevuld. In de standaardversie kenmerken de gasveren zich dankzij staal verzinkte aansluitingsstukken en een geïntegreerde vetkamer door uiterst lange standtijden.
Het uitgelezen clientèle van de scheepswerf in Hamburg wordt naast pure kwaliteit ook een streling voor het oog geboden dankzij de uitvoering in roestvrij staal. Een optimale afstemming van alle toebehoren en aansluitingsstukken – op aanvraag ook in V2A of V4A – biedt zelfs solvabele klanten zoals de programmeur de theoretische mogelijkheid om de inbouw in hun boten, machines of installaties in hoogsteigen persoon uit te voeren. De meeste onderdelen zijn onmiddellijk in de magazijnen te Langenfeld verkrijgbaar of zoals in het geval van de hier gebruikte glasparelgestraalde gasveerhulsen snel verkrijgbaar. Of de gerenommeerde softwareproducent reeds zelf de hand legde aan het speciaal voor hem geconstrueerde apparaat, is de auteurs jammer genoeg niet bekend.