Ga naar hoofdinhoud

Wielaandrijvingen voor betere tractie of betere efficiency

De afgelopen jaren zijn er diverse ontwikkelingen geweest op het gebied van wielaandrijvingen. Het bedrijf E-Traction uit Apeldoorn heeft het concept van de elektrische wielaandrijving ‘The Wheel’ verder uitontwikkeld, terwijl Poclain Hydraulics de vrachtwagenfabrikant MAN hielp met de ontwikkeling van de hydraulische wielaandrijving HydroDrive.

De nieuwste generatie elektrische wielmotoren van het Apeldoorns bedrijf e-Traction is een doorontwikkeling van ‘TheWheel’. Inmiddels kan het bedrijf vier verschillende motoren leveren: de e-Traction SM350/1, TheWheel SM500/1, SM500/2 en SM700/3. De direct drive elektromotoren van e-Traction hebben een hoge efficiency tot wel 90%. Al deze motoren zijn van het type synchroon, borstelloos en zijn voorzien van permanente magneten in de rotor. Bovendien draaien ze niet meer dan 500 min-1. Met uitzondering van de SM350/1 zijn de motoren qua bouw het tegenovergestelde van ‘normale’ elektromotoren. De buitenkant (velg) is de rotor (het draaiende gedeelte), de stator (binnenkant) zit aan de wielophanging vast. De frequentieregelaar is bij de types van TheWheel ingebouwd in de stator, bij de e-Traction 350/1 is de regelaar compact op de motor gebouwd.

The Whisper

De nieuwste versie van ‘TheWheel’ is ingebouwd in de hybride stadsbus met de naam ‘the Whisper’. Deze naam is gekozen omdat deze stadsbus met zijn compacte generator nog maar zo’n 62 dBa geluid produceert tegenover een 78 dBa voor een standaard stadsbus. Een kleine dieselmotor (50 kW) met generator (40 KVA, spanning 380V) zorgt voor de stroom, die op zijn beurt zorgt voor energieopslag in de nieuwste Lithium-Ion batterijen (50 kWh). Van daaruit wordt de voortstuwing via de elektromotoren (60 kW per wiel) verzorgd. Alle informatieoverdracht tussen de verschillende systemen gebeurt via een CAN-bus. Ten opzichte van een standaard stadsbus verbruikt de Whisper gemiddeld zo’n 30.000 liter diesel minder per jaar bij 110.000km. Maar het kan nog altijd schoner, want in plaats van een diesel aangedreven generator, kan dit ook gebeuren met een aardgasmotor of zelfs met waterstoftechnologie.

Hydraulisch

Op de BedrijfsautoRAI 2005 (The European Road Transport Show) stond op de stand van MAN trucks een vrachtwagen met de hydraulisch aangedreven MAN HydroDrive op de voorwielen. MAN schakelde vanaf het begin bij de ontwikkeling van de HydroDrive het Franse Poclain Hydraulics in. Hydraulische aandrijvingen worden al langer gebruikt bij bouwvoertuigen zoals graafmachines, bulldozers, verschillende landbouwvoertuigen en heftrucks. Poclain Hydraulics levert al sinds de jaren 60 hydraulische motoren, pompen, kleppen en besturingselektronica in de diverse mobiele markten. Het bedrijf had dus de nodige kennis in huis toen MAN Poclain inschakelde. In de 90-er jaren werden de eerste principetesten met het HydroDrive systeem uitgevoerd, waarna onder andere kritische zaken, zoals het inschakelen tijdens het rijden met volledig koppelgebruik, verbetert en fijngeslepen werden.

10% Brandstofbesparing

Hydrodrive bestaat uit een hydraulische hogedrukpomp, een hydraulisch manifold met vier pneumatisch bediende magneetventielen, een aangepaste vooras met Poclain hydraulische naafaandrijving, een oliereservoir, een oliekoeler en besturingselektronica. De hogedrukpomp is via een in- en uitschakelbare lamellenkoppeling met de dieselmotor verbonden. Schakelt de chauffeur het systeem in, dan gaat de pomp een bepaalde druk leveren. De HydroDrive biedt diverse voordelen. MAN spreekt van een brandstofbesparing van 10% ten opzichte van conventioneel vierwiel aangedreven voertuigen. Is het systeem uitgeschakeld dan is het verbruik hetzelfde als de conventionele achterwiel aangedreven trucks. Tevens is er een toename van 400 kg van de toelaatbare last mogelijk en laat het systeem zich inbouwen in standaard vrachtwagens. Er is geen hoger of aangepast chassis nodig. Een ander voordeel is dat het systeem is in te schakelen als het voertuig nog langzaam rijdt. Vanuit stilstand op een glibberige ondergrond wegrijden kost vaak meer moeite. Maar ook bergafwaarts biedt hydraulische voorwielaandrijving extra grip.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven