Wärtsilä Nederland heeft de afgelopen maanden de test met de nieuwe gasversie van de W38A motor met succes afgerond. De motor voldoet aan alle specificaties die vooraf gesteld zijn. Deze ontwikkeling is ingegeven door een specifieke klantenvraag. Het gebruik van aardgas in plaats van traditionele zware olie resulteert in een efficiënter verbruik en lage uitstootemissie. Vooral de uitstoot van fijne deeltjes wordt tot een minimum gereduceerd.
Veel elektriciteitscentrales in ontwikkelingslanden worden aangedreven door de beproefde en duurzame Wärtsilä 38A dieselmotoren. Dit prototype van de gasdieselmotor is speciaal ontwikkeld voor een Afrikaanse elektriciteitsmaatschappij. Door juist bestaande dieselmotoren om te bouwen naar gastechnologie, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor deze centrales. Bestaande aggregaten hoeven niet door aanzienlijk duurdere, nieuwe aggregaten vervangen te worden. Verder beschikken veel ontwikkelingslanden over eigen gasbronnen en door daarop over te schakelen, zijn
de landen voor de brandstofvoorziening niet langer afhankelijk van het buitenland. Bovendien is de prijs van aardgas wereldwijd lager dan van olie.
Met de veranderingen in de energiemarkt, door olievoorraden die opgedroogd beginnen te raken, is gas het alternatief. Wärtsilä heeft op technologisch vlak ervaring met gasaangedreven motoren. Ruim tien jaar geleden leverde Wärtsilä de eerste reeks gasaangedreven motoren voor Power Plants. Voor veel landen is gas als brandstof voor een elektriciteitscentrale interessant en dus zijn de technologische voorwaarden voor gasgedreven motoren productierijp gemaakt. Gas heeft nog een aantal belangrijke voordelen, zoals een lage emissie als het gaat om de uitstoot van bijvoorbeeld CO2, NOx, roetdeeltjes en zwavel. Het is dus schoner dan olie en het geeft bij verbranding geen zichtbare rook. Aangezien ook de scheepvaart wordt geconfronteerd met steeds strengere emissieeisen, geeft gas een aanzienlijke reductie zonder ingrijpende aanpassingen.
Wärtsilä Nederland ontwikkelt ook voor andere motortypes, zoals de F240, SW 280 en TM410 gasalternatieven. De activiteiten van Wärtsilä in Nederland hebben voornamelijk betrekking op het verkopen en servicen van voortstuwingsinstallaties voor de scheepvaart en decentrale energie-opwekkingsinstallaties.