Technologie nieuws

Vrachtwagen voor de maan

Een reclame voor deze auto zou raar klinken: actieve vering, aandrijving op zes wielen met onafhankelijke besturing op elk wiel, geen deuren, ramen of stoelen en de enige verkrijgbare kleur is goud. Maar Nasa’s nieuwste voertuigconcept is bedoeld om ver van de begane weg, gemiddeld zo’n 384.500 km van het plaveisel, op de maan te rijden.

Nasa werkt aan het sturen van astronauten naar de maan in 2020 om een buitenpost op te zetten van waaruit ze wetenschappelijk onderzoek zullen doen en zich voorbereiden op reizen naar bestemmingen op grotere afstand.

Het nieuwe voertuigontwerp, gebouwd op het Johnson Space Center van Nasa in Houston, is een concept voor de toekomstige maantruck. Het voertuig geeft een idee van de transportmogelijkheden die nodig zijn als astronauten beginnen met het verkennen van de maan. De primaire instructie voor de ontwikkelaars was om alles weg te gooien wat tot nu toe in maanvoertuigen werd gebruikt (behalve een paar basisvoorzieningen) en met geheel nieuwe ideeën te komen.

Het ontwikkelteam kreeg eind oktober de opdracht om de volgende generatie terreinwagens te bouwen en de conventionele kennis uit te dagen. Het idee daarachter is, dat Nasa hier in de toekomst uit kan putten voor alternatieve ontwerpen en gebruik kan maken van deze mogelijkheden.

Vrachtwagen voor de maan - altijd goed contact     Vrachtwagen voor de maan - dwars parkeren geen probleem
Het nieuwe voertuig moet plaats bieden aan twee astronauten. Dwars parkeren is geen probleem.

Besturing
Een eerste stap die werd gedaan was het loslaten van de traditionele vier wielen. De Marswagens Spirit en Opportunity, die nog rondrijden op de rode planeet, hebben de waarde al bewezen van een stel extra wielen. Toen een van de zes wielen defect raakte, konden de wagens zonder probleem door blijven rijden met de resterende vijf.

Toen het aantal wielen was vastgelegd, was de volgende vraag hoe deze wielen moesten sturen. De voorste wielen aan de wagen sturen een paar centimeter in elke richting en beide wielen wijzen in dezelfde richting, ongeacht in welke richting een ander wiel wijst. Voor het parallel parkeren bijvoorbeeld rijdt de bestuurder tot naast de parkeerplaats, draait alle wielen naar rechts en rijdt er rechtuit in.

Astronauten hebben natuurlijk geen probleem om parkeerruimte te vinden op de maan, maar deze mogelijkheid (krabbesturing genaamd) heeft voordelen voor een voertuig dat is ontworpen om te rijden door maankraters. Als de helling te stijl is om er veilig vanaf te rijden, kan het voertuig in plaats daarvan zijdelings rijden. Omdat alle wielen altijd sturen, is dit ook handig bij het laden en lossen of het inpluggen voor het opladen van de accu’s.

Parkeren
De introductie van de krabbesturing stuurde het concept in verschillende andere richtingen. Als de wielen van het voertuig draaien om een verschillende richting te rijden moet de bestuurder dit ook kunnen doen. De bestuurder staat bij het stuurmechanisme omdat zitten in een ruimtepak niet bepaald comfortabel of praktisch is. Het bestuurdersplateau, (stuurmechanisme, bestuurder en andere benodigdheden) kan 360 graden draaien.

De Apollo astronauten konden niet achteruit rijden omdat ze niet konden zien waar ze achteruit heengingen. Als er een lading achter op het voertuig ligt of het voertuig moet ergens op aansluiten, is het belangrijk dat de astronaut daar oog voor heeft.

Het voertuig kan ook extreem laag staan. Hij kan dalen met de buik op de grond, waardoor het gemakkelijker wordt voor astronauten in een ruimtepak om er op en af te klimmen. Ook kunnen wielen en onderdelen individueel omhoog en omlaag bewegen om zo het voertuig vlak te houden tijdens het rijden over oneffen terrein.

De praktijk
Sommige, alle of geen enkele van deze mogelijkheden kunnen worden gekozen bij het ontwerp van het voertuig dat daadwerkelijk naar de maan gaat. De onderzoekers van Nasa moeten nu kiezen voor voertuigen die per stel rondrijden met elk twee astronauten aan boord. Het nieuwe prototype voertuig is bedoeld om ideeën voor de toekomst te ontwikkelen.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan)Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde biedt.… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT)Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet alleen… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics)Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet voor… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl)Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld. Draadloze… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck)Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K bereiken… Lees verder →

  • Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    De elektrische motoren zijn verantwoordelijk voor meer dan 45% van het elektriciteitgebruik in de wereld. En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 zijn verdubbeld. (Foto: ABB)Naar aanleiding van de COP26-klimaattop heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) het rapport Energie-efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven