Ga naar hoofdinhoud

Voith Turbo bouwt nieuwe overbrenging voor windturbines

Voith Turbo is bekend als fabrikant van grote aandrijvingen zoals retarders in vrachtwagens en bussen en industriële tandwielkasten met vloeistofrem. Intussen gaat de ontwikkeling van de al even bekende vloeistofkoppelingen door. De meest recente toepassing is te vinden in een windturbine.

Voith Turbo introduceerde de eerste Vorecon hydrodynamische variabele tandwieloverbrenging in 1985. Bij dit type tandwieloverbrenging wordt het toerental hydrodynamische geregeld. Het grootste deel (70%) van het vermogen wordt mechanisch overgedragen via de hoofdas en het planetaire tandwielstelsel. Alleen het gedeelte van het vermogen (30%) dat nodig is voor de verstelling van de snelheid wordt van de hoofdas afgetakt en via een hydrodynamische (vloeistof) koppeling naar het planetaire tandwielstelsel geleid.

In het begin kon een Vorecon een maximaal vermogen overbrengen van zo’n 1 MW. Tegenwoordig kunnen ze een vermogen aan tot maximaal 30 MW. De meeste overbrengingen worden gebruikt bij turbines, pompen en compressoren in de olie-, gas- en energie-industrie. Ook is er interesse bij waterschappen en de petrochemie (bijvoorbeeld naftakrakers).

WinDrive
Op basis van de Vorecon ontwikkelde Voith Turbo de WinDrive, een hydrodynamische tandwieloverbrenging voor windturbines met vermogens vanaf 2 MW. Het eerste prototype is dit jaar ingebouwd in een Dewind windturbine in Cuxhaven. Betrouwbaarheid en compacte bouwwijze spelen hier een grote rol. Met de WinDrive kan de variabele windsnelheid worden omgezet in een constante generatorsnelheid. Pieken door windstoten worden gedempt door het ontkoppelen van de aandrijfzijde en de aangedreven zijde. Daarom hoeft een windturbine met WinDrive niet te worden uitgeschakeld bij een sterke wind. Deze zogenaamde ‘net-stabilisatie’ stroomopwekking wordt mogelijk door de WinDrive in combinatie met een synchrone generator en is met name interessant voor windparken met een grote output.

Het volledig artikel is te lezen in Aandrijftechniek van september. U kunt hier een proefabonnement op Aandrijftechniek nemen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven