Ga naar hoofdinhoud

Vliegwiel maakt batterij overbodig

Drivetrain Innovations BV (DTI) uit Eindhoven ontwikkelt transmissiesystemen die een aanzienlijke brandstofbesparing en vermogenstoename realiseren. Een van de paradepaardjes van het bedrijf is het project MecHybrid. Sleutelcomponent binnen dit project is een vliegwiel dat de energie opslaat die vrijkomt bij het remmen in een personenauto en deze weer aanwendt om de auto aan te drijven.

In de automobielindustrie zijn hybride technologieën sterk in opkomst, omdat ze brandstofbesparingen van 25% kunnen opleveren. De chemische batterij waarin de energie wordt opgeslagen heeft echter een beperkte levensduur en neemt veel ruimte in beslag. Mede doordat de grondstoffen voor deze accu’s schaars zijn, is de prijs ook hoog.

Roëll van Druten, oprichter en CEO van Drivetrain Innovations: “Wij hebben een alternatief ontwikkeld voor deze batterij. Door het relatief kleine vliegwiel direct te koppelen aan een CVT-transmissie – een transmissiesysteem waarmee een traploze variatie tussen het ingangs- en uitgangstoerental mogelijk is – slaat het vliegwiel de energie namelijk zelf op, waardoor de batterij overbodig wordt.”


Het rode vliegwiel is direct gekoppeld aan de nieuwe CVT (afbeelding: DTI) 

DTI voert projecten uit voor transmissiefabrikanten in binnen- en buitenland. De Eindhovenaren houden zich niet zelf met productie bezig, maar leveren ideeën en ontwerpen aan hun klanten en hebben inmiddels een tiental gepatenteerde technologieën op hun naam staan.

AutoCAD Inventor Suite
“Autodesk speelt met zijn Autodesk Clean Tech Partner Program een belangrijke rol hierin”, vervolgt van Druten. “In het kader van dat programma hebben wij AutoCAD Inventor Suite aangeschaft, een pakket applicaties dat toegespitst is op onze werkzaamheden. Wat wij namelijk doen, is prototypen ontwikkelen. Hetgeen betekent dat wij continu wijzigingen moeten doorvoeren en ons ontwerp aanpassen. Als je dat met fysieke prototypes moet doen, ben je veel tijd en geld kwijt. Met digitale prototypes ontwerp je, simuleer je, en wijzig je gewoon op je PC. Bijkomend voordeel van het programma is dat de communicatie met onze klanten een stuk sneller gaat. Dankzij de grote compatibiliteit van het pakket wisselen we onze bestanden moeiteloos uit.”


Door het vliegwiel direct aan de CVT te koppelen kunnen de brandstofkosten naar beneden (afbeelding: DTI)

Drivetrain Innovations BV heeft inmiddels een aantal projecten uitgevoerd voor vooraanstaande partijen als Bosch Transmission Technology, DAF Trucks en Magneti Marelli.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven