Om de Airbus 380 tijdig de lucht in te krijgen, maakt dit verkeersvliegtuig gebruik van zogenaamde ‘high lift systems’. Dit zijn systemen die zorgen voor extra draagvermogen tijdens stijgen en landen. Voor de veiligheidstests van deze ‘high lift’ systemen gebruikt Airbus een installatie met EtherCAT als besturingstechnologie en Linux als operating systeem.
De ‘high lift systems’ zijn de vleugeldelen die tijdens start en landing uit de vleugel schuiven en omhoog of omlaag worden gedraaid. Onzichtbaar voor de leek zijn de aandrijvingen en besturingen die deze bewegingen mogelijk maken. In Bremen, de op één na grootste vestiging van Airbus in Duitsland, worden deze systemen op veiligheid getest. Hier wordt steeds één vleugel met bijbehorende aandrijfassen geplaatst. Om de interactie van de aandrijvingen met de besturingen te onderzoeken, wordt het tegenoverliggende vleugeldeel gesimuleerd. Ook duurtests naar het gedrag van de vliegtuigbesturing in specifieke situaties, zoals bij uitval van een vliegtuigonderdeel, worden in Bremen uitgevoerd.
De testinstallatie voor ‘high lift systems’ bij Airbus in Bremen.
Besturing testsysteem
Het besturingsconcept van de testinstallatie omvat de instelling van alle parameters en de besturing van de hydrauliek- en pneumatiekcilinders die de aërodynamische belasting van de verschillende delen van het vliegtuig simuleren. Veiligheid is van groot belang. Tijdens de test treden behoorlijke krachten op de dure vleugels op waardoor extra preventieve maatregelen moeten worden genomen.
De besturing is ontwikkeld op basis van EtherCAT-technologie. Ze verwerkt ongeveer 500 digitale en analoge signalen, waarvan er ongeveer 100 actuatorsignalen als uitgangen van regel- en bewakingscircuits zijn. Voor het project bij Airbus is een EtherCAT-master onder Linux ontwikkeld. Deze master draait op een standaard industriële PC met alleen standaard componenten. Linux heeft een open architectuur en met RTAI ‑ de open source realtime-uitbreiding van de Linux-kernel – is het besturingssysteem uit te breiden met harde realtime-eigenschappen. In de testinstallatie van Airbus zijn industrie-PCs van het type Beckhoff C51xx en EtherCAT-klemmen van hetzelfde fabrikaat gebruikt.